Full version: Syrener
callopia
Planterade små syrenplantor för två år sedan.
Förra året var dom gröna och fräscha,i år ser dom lite trötta ut och vissa blad har gulnat.
Dom växer i lerjord,men jag la stenar under vid planteringen för dräneringens skull.
Vet nån vad som fattas eller vad jag kan göra för att få fart på dom?
MVH Zaida [/color]
niinimaa
Hej.

Har samma problem till en början såg dom ut att ta sig men nu ca 3år har hälften dött resten ser bara trötta ut.
Det är ren lerjord + att det är ganska blött i marken konstant så jag misstänker att plantorna drunknar, haar testat
att plantera dit lite lönn ska ju trivas bra i blöt mark får hoppas dom tar upp en del fukt men är tacksam för tips på
förbättringar. Tack så länge!!
niinimaa
Ingen som har något bra tips?
Bassam
Hej
Jag tycker att om det händer på vinter, den är orsak kyla i marken, för att små träd inte kan suga till räckligt vatten,
Så de blir vissna eller torka (det är problem kan lösa genom ge träd ljummet vatten, eller täcka växter med vinterväv),
Om det händer på våren , den är orsak på stark sol medan kvar tjäla i marken så växter kan inte få tillräckligt vatten, på
Det här sättet kan man täcka med träd vävsäck.
Lycka till
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 14-01-2008, 15:24) *
Hej
Jag tycker att om det händer på vinter, den är orsak kyla i marken, för att små träd inte kan suga till räckligt vatten,
Så de blir vissna eller torka (det är problem kan lösa genom ge träd ljummet vatten, eller täcka växter med vinterväv),
Om det händer på våren , den är orsak på stark sol medan kvar tjäla i marken så växter kan inte få tillräckligt vatten, på
Det här sättet kan man täcka med träd vävsäck.
Lycka till
H:Bassam

jo men syrener är inte städsegröna eller vintergröna och börjar inte få blad förens det är milt ,så därför tjäletorkar inte dom .

och syrener tål tjäle ypperligt . och har dom inga blad suger dom inte vatten . dock kan dom spricka i barken av frost
Alexander-VG-zon3
CITAT (niinimaa @ 25-05-2007, 10:22) *
Hej.

Har samma problem till en början såg dom ut att ta sig men nu ca 3år har hälften dött resten ser bara trötta ut.
Det är ren lerjord + att det är ganska blött i marken konstant så jag misstänker att plantorna drunknar, haar testat
att plantera dit lite lönn ska ju trivas bra i blöt mark får hoppas dom tar upp en del fukt men är tacksam för tips på
förbättringar. Tack så länge!!

det problem ni bägge har tror jag är att ni har lerjord . syrener trivs inte med högtvatten eller för sjukmark . och att det visat sig detta år är att det regnat mycket . syrener tål torka bra och trivs bra i normaljord(kompost,mull,lera,sand,grus,kalk m.m.) till ren grus och sandjord .

du kan även få Verticillum vissnesjuka vilket dom får i dåliga jordar

det ni två kan göra är att förbättra jorden och sätt ditt samma plantor och ta veck det som är dött och visset . och låt dom inte få torka eller översvämningen

eller tar ni bort alla plantor och jordförbättrar ordentligt och sedan köper nya och planterar

,, är det nåt annat som hänt så får nån annan svara på det
Wetter
Hej!!

Dom flesta Syringa trivs i humusrika jordar eller i god trädgårdsjord. Dom flesta trivs i sol - halv skugga. Vi har Dvärgsyren som trivs i soliga lägen. Jag hade försökt att bättra up jorden med trädgårds kompost.
Cilla
Jag tror som Linus/flaxss, och dessutom är det helt klart etableringsproblem, dvs antingen är växtplatsen inte passande eller så har något misstag gjorts vid planteringen.

Om det är sank eller våt mark så passar den inte så bra för syrén. Men plantorna kan oftas överleva ändå om man flyttar dem till annat ställe.

Eller så har de planterats alldeles för djupt, eller fått konstgödsel i allt för höga doser, eller fått djup, smal växtbädd med köpejord längst ned i bädden, eller så hade plantorna embarmliga rotsystem från början (t ex rotsnurr, fast det vanliga är då att de torkar och vissnar) eller något annat som är vanliga planteringsmissar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon