Merlin
När min mamma var på besök hos oss för två år sedan stoppade hon ner kärnor av saftiga aprikoser i jorden invid den varma söderväggen vid vårt hus. Jag fnissade och sa att det nog inte skulle bli nånting här i zon 3-4 yaay.gif . I våras upptäckte jag en pinne som stack ur jorden och som nu växer friskt. Den är nu ca 30-40 cm hög och har grenat sig flera gånger. När jag googlade idag såg jag att det till 100% är ett aprikosträd bravo.gif yahoo.gif Mamma lyckades wub.gif

Frågan är: hur gör jag nu? Aprikoser växer väl inte i zon 3-4??? Ska det spaljeras ifall det klarar sig? Frukt lär det väl inte bli i dom här breddgraderna eller g.gif Ska det täckas på vintern? Tacksam för alla svar. Det vore roligt om jag kunde hålla liv i min mammas aprikosträd och visa upp det för henne nästa gång hon är på besök från fjärran land wub.gif
Ciczi
Wow, häftigt... jag kan inget om aprikosträd, men täckning låter som ett måste...

Ciczi
anna_rispan
Om du inte har ett växthus som det kan få flytta in i kanske??
wolkenkrabber
om den är så pass stor och har förgrenat sig kan den inte ha kommit upp i år... altså verkar den ha klarat sig galant en eller två vintrar.. aprikoser ska tål extremt låga temperaturer.. men dom kräver en lång och varm sommar.. så mot den varma väggen kan den nog gå.. på vårvintern kan du täcka med säckvöv för att den inte ska komma igång och växa förtidigt så att frosten tar den... det brukar vara det som är kruvxed.. samma med persika.. dom börjar spira för tidigt...
Merlin
Nu har jag pratat med lilla mamma och hon sager att det var en franskt sort från Lidl. hon mindes dock ej namnet men mindes desto bättre att jag var emot att köpa så dyra aprikoser giggle.gif Som wolkenkrabber sa är det säkert så att jag har missat den lilla pinnen förra året, brukar inte vara så extrem på ogräsrensning whistling.gif Den enda sorten jag hittade på nätet som är franskt är Nancy nånting, jag minns att aprikoserna var väldigt saftiga för att vara aprikoser och med rödaktigt skal. Undrar om jag ska täcka den när den har klarat två vintrar utan täckning??? Den står bland perenner, bolltistel och stockros som får vissna ifred på hösten och skärs ner på våren så den fick väl en naturlig tÄckning...Nån här som odlar aprikoser? Var är alla zonknäckare coolgleam.gif
Azola
Vilken lycka, hoppas de tar sig! Mina vänner har ett helt "träd" i sitt uterum som dignar av aprikoser när tiden är inne för frukterna.
Har aldrig sett dess like. (zon 3 vid havet)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon