Fenja
Vad är detta för gulblommande växt jag har?

Tack på förhand!
Fenja
Rapchic
äre gullviva?
är inte så bra på växter men vi hade gullviva hemma på gården när jag var liten
nån annan kanske kan se bättre än jag
Blomstertanten

Så här ser gullviva ut. Den här är röd men den gula är vanligare.
Så gullviva är det absolut inte !
Ophelia
Min gissning är Symphytum tuberosum (gul vallört). Har för mig att det är en ganska sällsynt växt. Den är definitivt inte alls lika spridande som andra vallörter. Jättefin tummenupp.gif
Christer i Falköping
Håller med Ophelia. Tack och lov är den mycket lugnare med spridning än sina släktingar.
Christer.
zaaritha
Definitivt vallört! Mina blommar o sprider sej rejält, nu!
Fenja
Huvva, jag när en orm vid min barm! wink.gif Jag har lila med gudbevars, men den är inte lika liten som denna.
Tack för hjälpen!
Fenja
zaaritha
Nej, det finns alltså vanlig vallört(som jag älskar) och denna dvärgvallört(som får sprida sej vilt),
men; har man en prydlig trädgård, så får man begränsa den! Men; jag har en vildvuxen trädgård o här får det mesta
växa som det vill................... happy.gif
Fenja
Det finns också en upplänsk vallört som blommar blått och så denna som ser ut som en vanlig men som har ljuslila blommor som jag hittade här i fjol. Den lila är inte heller så invasiv!Mvh
Fenja
zaaritha
Har hört talas om den uppländska--men vad är skillnaden mot den vi har i Västergötland?
Den blå-lila vi har här; börjar m blå blommor som se´n skiftar i lila o rosa!
Fenja
Här kan du läsa lite om dem!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon