jakob
confused.gif Jaha känner mej som ett frågetecken idag kom min man hem med tre pioner Sara Bernard a 15 kr wub.gif dom åkte snabbt ner i min pion rabatt,
ett päron ympat buske eller ngt ditåt confused.gif . och ett äpple som också vatr ympat, confused.gif ,

två blåbär, confused.gif troligen Amerikanska confused.gif Vaccinium corymbosum står det?
, osså det som kallas bords vindruva,, giggle.gif allt var så billigt på torget så han var bara tvungen att köpa det whistling.gif , lite kul att han handlar, han är liksom inte egentligen intresserad,, har jag påverkat min man, han är nog lite intresseraD,, tummenupp.gif fast han får göra grovgörat grävgörat menar jag..,,

nU TILL MINA FRÅGOR VAD GÖR JAG MED VINDRUVAN, , VITIS BIANCA, står det osså tisch - Wientraube,, ska den vara ute eller i växthuset, kruka eller i mark? vilken jord ska den ha?

Äppel och päron??
Der Baum ist auf einem m 27 - unterstamm gepfroft,, kanske betyder ympat eller confused.gif äppel Spiseable,och päron,, hur tänker jag där kan man ha ett av varje,, hur långt emellan dem ska de vara ,, , intressant? osså står det 1- 2m höga, kan ju inte bli träd precis?

ja någon som vet glad för alla tips,, mvh Jakob
Åsa, mälardalen zon 2
Fruktträd är i stort sett alltid ympade inget konstigt med det. M27 tycker jag mig läsa i din text detta är en svagväxande grundstam från england, från försöksstationen East Malling, denna grundstam är väl främst använd av yrkesodlare de vill inte ha träd som blir så mycket mer än 2m de planterar ju träden med bara någon meters mellanrum. Denna typ av grundstam ger små träd som måste ha stöd hela livet av ex. en kraftig käpp, rotsystemet ger inte så bra förankring. I yrkesodlingar brukar man räkna med en 20års livslängd på denna typ av grundstam men i hemodling lär den leva längre. Härdig till runt zon 1-2 men du bor ju i zon 1 så det lär funka.

Om det stod att päronet blir runt 2m det med, lär det vara ympat på kvitten (Cydonia oblonga) även denna grundstam är härdig till runt zon 1-2. Alla päronsorter växer inte fast på denna grundstam de hör ju inte ens till samma släkte men det är nog den enda grundstammen som ger så små träd på päron i dagsläget.

Stod det vilka äpple och päronsorten det var?? (alla sorter är ju inte härdiga här ex. äpplet Elstar som är mycket populär nedåt Tyskland-Holland brukar ju inte ens överleva i skåne)
jakob
"Stod det vilka äpple och päronsorten det var?? (alla sorter är ju inte härdiga här ex. äpplet Elstar som är mycket populär nedåt Tyskland-Holland brukar ju inte ens överleva i skåne) " (Tänk om jag kunde citera som man ska?,, hur får man till det??)

Jo sorterna stod,, Jonagold , malus domestica äpplet
Päronet pyrus Conference
...ja va får man för 15 kr?? kanske ska jag sätta de i kruka
Åsa, mälardalen zon 2
Sätt dem i marken, Conference är härdigt till zon 1-2 och Jonagold är härdigt till zon 1. Så hos dig borde de funka planterade i marken, välj gärna en lite mer skyddad plats i trädgården.
jakob
thanks.gif jag gräver ner dem imorgon,,skyddat,,
kanon bra med snabba svar!!
med vänlig hälsnig jakob
RibesRubusVitis
Druvan är alltså helt enkelt en bordsdruva, vilken som helst, avsedd att ätas och inte jäsas till vin. (En vanligare beteckning är Tafeltraube). Och Bianca betyder bara att den är vit (eller grön eller gul). Det framgår inte alls om den är vinterhärdig utomhus eller om den har några särskilda anspråk på jordmån. (Ska kolla sorter med "Bianca" i namnet.)
RibesRubusVitis
Esvelds nederländska hemsida m fl annonserar en Bianca som sägs ha ”god vinterhärdighet”, men det gäller alltså i Holland.

http://www.esveld.nl/~laur/index.php?lan=d...mp;cp=klimplant
http://www.hortensis.de/pflanzen/wein.html
http://www.pflanzen-koenig.de/katalog/?kat=25

På en EU-sida talas om en druvsort Bianca, som är en korsning av olika Vitis-arter, och Länsstyrelsen i Västra Götalands län ger ut ett ”Kompendium i ekologisk odling av vindruvor”; här nämns också Bianca:

www.his.se/upload/52067/Eko_vinodling.pdf

Immix
Oj, 15 kronor. Vilka fynd!!! 000.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon