Tomater är det som går åt här. De vanliga torggubbarna har vanliga röda tomater, Dansk export typ och nån cocktail kanske ... jag har 45 högväxta och 20 busktomater i sortimentet. Lite krångligt att hålla reda på och det blir ju mycket spill som inte blir sålt, men fördelen är att jag kan hålla högre priser än de andra på torget. Svarta tomater går först, sen röda cocktail + Sungold mfl. bra hybrider. Står man i storstan går mest buskvarianterna (balkongodlare) och står man i mindre stad går 50-50 höga och buskar.
Gyllenbär har jag snart sålt slut på, kronärtskockor likaså, paprika (15 sorter) går trögt och chilisarna går sämst vilket är synd eftersom jag brinner mest för dem (40 sorter), överblivna chilplantor (400+) odlar jag vidare själv, överblivna tomater åker i komposten (eller bortbytes - kom med förslag)
Vi ska flytta i juli så det blir en lastbil med chili ungefär.
Många frågar efter slangurkaplantor när jag står på torget. Och många frågar efter 'selleri' ... över 10 förfrågningar på 'selleri' !
Nästa vecka åker gurk-pumpa-squashplantorna med. Dom börjar ta sig nu. Lär gå åt.
Bra skyltar hjälper mycket.