katah
Jag har inset att jag kan inte odla perenner + allt annat till min tomt oändligt länge utan någon gång tar utan slut,
och funderar redan nästa vår whistling.gif

Vilka sorter ska man satsa på om man tänker sälja?
KURT
Tomat, Tomat & Tomat. Sedan tror jag att lite mera ovanliga växter som måste förodlas skulle gå bra att sälja. T ex chili, physalis etc, men man bör också välja växter som inte är alltför vanliga som plantor i trädgårdshandeln.
Tesa
Tomater, paprikor, chili...gärna mild, physalis, ifjol sålde jag några kronärtsskockor och ett par kardonplantor..Är det tillräckligt långt fram på våren funkar gurkväxter också. Kryddor är ofta populärt..gätna lite udda men användbara, sålde 10 små ananassalvior på ett par timmar..
Var kunnig om det du säljer..t.ex hur stora tomaterna blir, hur man använder kryddorna. hur man skall odla dom..etc..
Bilder är aldrig fel heller...
katah
Hur mycket får ni sålda på en bra dag ?

Jag har några som hämtar hos mig och jag har jättesvårt att prissätta...
Vågar inte riktigt, även om jag vet att det är mycket jobb med allt.

Jag tog nu 15 kr / st för riktigt mörkgröna blommande höga tomater och

funderar vad jag ska ta för en meter hög physalis, som också blommar, har börjat odla den redan i jan/ feb och den är riktigt fin
Kan 40-50 kr vara för mycket?

Prydnadsgräs ( 40 cm långa) , priside?
Sommarblommor som jag har odlat från februari under lampan mm 10 kr / st eller en femma ?

Åsa, mälardalen zon 2
Tomatplantor såldes en hel del på odlingsmarknaden på Street idag och jag har ett önskemål ODLA NÅGOT ANNAT ÄN TINY TIM OCH TOTEM iallafall, för det var väl mest de jag såg säljas där och det är ju de sorterna handeln säljer också, och de har ju inga goda frukter så satsa på sorter som är annorlunda och där man tagit fram sorten för att den har god smak och inte p.g.a att den blir en snygg planta.
Lady Hamilton
Pepino ser jag är poppulärt på Tradera tummenupp.gif Tydligen är det någon som även försöker lura folk att det är svårt att få tag i frön confused.gif
Jag har Pepino och har tagit väldigt många sticklingar på den Sticklingarna rotar sig väldigt lätt 000.gif Så det kanske vore något för dig att satsa på tills nästa år

I år kommmer jag att ta 20:- för Tomat-Kapkrusbär- och Gyllenbärs plantona Pepinon tar jag 30-50kr beroende storleken
Gurkan
Tomater är det som går åt här. De vanliga torggubbarna har vanliga röda tomater, Dansk export typ och nån cocktail kanske ... jag har 45 högväxta och 20 busktomater i sortimentet. Lite krångligt att hålla reda på och det blir ju mycket spill som inte blir sålt, men fördelen är att jag kan hålla högre priser än de andra på torget. Svarta tomater går först, sen röda cocktail + Sungold mfl. bra hybrider. Står man i storstan går mest buskvarianterna (balkongodlare) och står man i mindre stad går 50-50 höga och buskar.

Gyllenbär har jag snart sålt slut på, kronärtskockor likaså, paprika (15 sorter) går trögt och chilisarna går sämst vilket är synd eftersom jag brinner mest för dem (40 sorter), överblivna chilplantor (400+) odlar jag vidare själv, överblivna tomater åker i komposten (eller bortbytes - kom med förslag)

Vi ska flytta i juli så det blir en lastbil med chili ungefär.

Många frågar efter slangurkaplantor när jag står på torget. Och många frågar efter 'selleri' ... över 10 förfrågningar på 'selleri' ! smile.gif

Nästa vecka åker gurk-pumpa-squashplantorna med. Dom börjar ta sig nu. Lär gå åt.

Bra skyltar hjälper mycket.
ingrid fuxwall
CITAT (Gurkan @ 19-05-2007, 23:50) *
, överblivna tomater åker i komposten (eller bortbytes - kom med förslag)

Synd att Ni bor i fel landsända ; ))
Gurkan
CITAT (ingrid fuxwall @ 19-05-2007, 23:58) *
Synd att Ni bor i fel landsända ; ))

Tyvärr ... när dom är för stora att släpa med till torghandel är dom också för stora att skicka i paket.

PM'ar om jag har nåt överskott som jag kan skicka mot porto i början av juni.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon