Full version: Beskärningslust!
Järfälla
Vill beskära mitt prydnadskörsbärsträd som känns för stort (och skuggar lite för mycket). KAN man göra det nu?

En stor idegran som jag "chansflyttade" i våras ser helt stendöd ut, barren är matta och brungröna, vissa grenar är helt gula... Men idag såg jag småsmå ljusgröna skott längst i topparna. Kan jag beskära allt som är gult och dött?

Vad händer om jag beskär äppelträd och plommonträd NU? Skulle vilja glesa ut täta partier i plommonträdet som satt massor av skott. Och äppelträdet har flera grenar som är i vägen, nu när vi gör om i trädgården. Båda har många år på nacken.

Sen har jag mitt älsklingsminiträd; en körsbärsbenved, som är VÄLDIGT tätt. Den vet jag inte ens när man ska beskära - någon??

Sen kom jag på en bonusfråga som inte hör till rubriken... tongue.gif Förra året köpte jag ett dvärgsvartplommon och en röd japansk lönn, i juli. Dessa har tagit sig fint, trots dålig tajming med plantering mitt i värsta hettan... Men nu skulle jag vilja flytta dem. Vågar jag gör det NU?? Jag är på g NU med mina nya planteringar och det känns såååå länge till hösten!

Otroligt otroligt tacksam för minsta lilla svar!

/Cajsa
Louise i Göteborg
JAS, juli agusti september är bästa tiden att skära i gamla fruktträd. Dit är det inte så långt eller hur?
Dött växtmaterial kan tas bort när som helst, dött är dött... Se bara till att det verkligen är dött och lämna lite marginal så snittytorna inte torkar dör det finns liv.
Körsbärsbenved vet jag inget om.
Flytta får du göra på egen risk, det är fel tid som du säkert vet, men ......
Anders zon III
Äppelträd klarar att du beskär nu!
Pema
Idegranar kan man beskära nästan hur mycket som helst.
Cilla
Benved beskärs normalt inte alls och de blir naturligt täta. Måste man göra det av utrymmesskäl eller annat är vårvintern att föredra.

Här i zon 3 väntar jag med att beskära körsbärsträd en eller ett par veckor till. Plommon väntar jag med till augusti för att undvika gummiflöde mm. Man kan göra undantag från regeln att beskära stenfrukt endast på tidiga hösten, men då spelar andra faktorer in; vilken jord trädet står i, vilken ålder trädet har, vilken typ av beskärning som ska göras. Beskärning för att minska omfång eller omforma träd ställer för att man ska få bvra resultat ofta högre krav på att man gör det vid rätt tillfälle än normal gallring av gammal eller skadad ved.

Jag skulle vänta med att beskära den nyflyttade idegranen, också låta bli dött. Bäst är att låta en flyttad växt satsa all energi på att utveckla rötter, inte att läka sår. Även gula barr och blad hjälper växten att samla energi och även på till synes döda grenar kan nya skott komma att bryta ut.
Järfälla
Tack för kloka svar!

Idegranen får stå och ta igen sig, och jag håller mig till tåls med körsbär och plommon. Dock kommer jag att gå på äppelträdet imorrn.

Körsbärsbenved blir ju inte så stor, min är väl dryga 2 meter. Men jag trodde den blivit FÖR tät. Men tack vare ditt svar så låter jag den vara.

Det är verkligen en favorit. Blommar på våren, får sina "carambole-frukter" i ljusgrönt nu och sen blir de starkt röda mot hösten. Dessa hänger kvar när löven faller dessutom. Frodigt friskt grönt bladverk har den också! och passar på en liten tomt, eftersom den inte blir hög. Slår därför ett extra slag för den, för den verkar ganska ovanligt. Vi bor i zon(2) 3 och den står i full sol, i lerjord som är grund (max 35 cm) innan schaktmassorna tar vid. Verkar trivas. Den har väl 10-15 år på nacken. Dock sägs att frukterna är giftiga. Men mina barn med kompisar har vid ovakade ögonblick smakat, och det har inte märkts på minsta sätt...
Ewa L
Järfälla!
Ditt miniträd låter mysigt. Letar efter något att ställa på hörnet istället för en förhatlig Berberis. Vacker, men oj så vass!! wacko.gif

Hur vitt är ditt träd i omfång?
Järfälla
Tittar ut över axeln... Ja kring 2 meter mellan de spretigaste grenarna.

Jag har digitalkamera, men har inte lärt mig forumet - dvs hur man gör...
Ewa L
För bred, det var synd. Jag får leta vidare efter något som är ca 2 m högt och 1 m bred som passar i söderläge.

Kanske en man. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon