CeciliaVM
Mina grannar här på Gotland har en överdådig skär klätterros som de hävdar är en Gloire de Dijon. Jag har inte trott dem, eftersom Gloire de Dijon enligt alla beskrivningar är gul.

Men så idag hittade jag Gloire de Dijon på en fransk rosensajt där den i beskrivningen uppges vara just - skär. Även på bilden är den tydligt skär. Nu lutar jag åt att beställa rosen från Frankrike för att få precis en sån (även om det blir ruskigt dyrt).

Min fråga är egentligen: hur kan det vara så olika? Har någon annan talas om dessa skillnader tidigare?

Kolla länken nedan så ska ni se.

www.histoires-de-roses.com/roses/varietes/rose.php/Rosiers%20grimpants%20et%20rosiers%20lianes/Gloire%20de%20Dijon/
Kajsa
Titta i Roslistan, där står den som gulrosa, I LÅG Rosbibeln står att den blir rosa i starkt solsken och varmt väder. Jättevacker ros.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon