kbr
Jag håller på att plantera ut bönorna men håller på att bli galen för i alla böker jag har sår det olicka i. Vissa att dom ska ha mycker näring medans andra står det att dom ska ha liten näring. En stod det även att dom hatade sand i en anan så stod det att dom mår bäst i sand blandad jord?

Hur vet man vad som är rätt?????

Åsa, mälardalen zon 2
Mittemellan sätter jag dem i (här har jag inte sått bönor än det är ju fortfarande för kallt för bönor här i mälardalen, jag brukar direktså).

Och riktigt sandig jord tror jag inte är någon hit de klarar ju inte uttorkning utan de måste ha konstant fuktig jord och i riktigt sandig jord rinner ju vattnet väldigt snabbt igenom, men blandat borde inte vara några problem så kinkiga är de inte de växer även i vanlig billig köpejord i stora krukor.
*Stintan*
Jag har odlat massor med olika sorters bönor i sandjord (gammal sjöbotten) i många år och det har fungerat utmärkt liksom övrig grönsaksodling med minimalt med jordförbättring, lite hästdynga på våren samt trädgårdens hopsamlade löv fick duga att krafsa ner. Har alltid direktsått bönorna men inte förrän jorden blivit varmare och skördarna kunde man inte klaga på. Hade min trädgård i mälardalen så sådd av bönor blev det aldrig förrän en bit in i juni. Man får testa sig fram så lär man sig vad som fungerar. Viktigt är dock att inte odla samma sak på samma ställe år efter år utan köra växelbruk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon