Strixx
Hej,

Svärfars födelsedag närmar sig, och han har flera år pratat om ett plommonträd som hans far hade som gav otroligt goda plommon. Vi tänkte köpa ett sådant till honom i födelsedagspresent. Problemet är bara att dom på plantskolan aldrig hört talas om det. Jag har själv googlat utan resultat. Så nu undrar jag om någon hört talas om det?

Han säger att det hette "spinola". Eller något liknande. Stavning som det (han) uttalar det. Vad kan han mena?
Åsa, mälardalen zon 2
Körsbärsplommonet Spidola härdigt till runt zon 4 som har röda blad gissar jag att det är han menar (fast han borde ju minnas de röda bladen tycker jag men det är väl den växten som kommer närmast namnet du fått).
Åsa, mälardalen zon 2
Kom på en annan plommonsort det kanske kan vara Sperling är en gammal plommonsort vet inte om man kan hitta den i handeln längre.
Strixx
Spidola måste det vara. Tusen tack för hjälpen.

Har varit borta på den lokala plantskolan och beställt ett sådant. Dom hade det inte i sina beställninglistor, men jag såg att tex Rångedal har det. Hoppas dom hittar ett.

Tack ännu en gång. biggrin.gif blomma.gif
Nicke Skellefteå (zon 5)
Spidola är väl den plommonsort man närmast kommer att tänka på. Så här skriver Kurt Rydlinge på sin hemsida (www.rydlingeplantskola.se)

"Plommon
Spidola
Zon: 5
Trädet: Blanka röda blad. Rosa blommor tidigt på våren.
Frukt: Stor rund och saftig frukt.
Mognar: September

En, i mitt tycke, lite udda men trevlig företeelse pga. det röda bladverket
Eva 33c
Personligen känner jag mig tveksam till att det skulle ha varit Spidola. När jag köpte mitt Spidola-träd 1998 var det relativt nyintroducerat i Sverige. Det tillhörde en sort som "räddades" från gamla Sovjet eller något i den stilen.
Dessutom är det en körsbärsplommon-hybrid, vilket gör att frukten knappast kan beskrivas som "stor" jämfört med riktiga plommon.
Mitt träs är köpt för prydnad. Någon frukt har jag aldrig sett, om det beror på att fåglarna tar dem eller att det blir dåligt pollinerat vet jag inte. Dessutom har det en tendens att blomma vartannat år. Eller om möjligen någon äter upp knopparna vissa år? I fjol var det magnifikt i år bara någon enstaka blomma. Blomtiden är tidig och kort, vilket gör att bin och humlor kanske inte hinner med? Jag bor i zon 5.
Hepe
Körsbärsplommon är med all sannorlikhet korspollinerare. för att få frukt på Spidola behöver du ett annat körsbärsplommon i närheten. Jag tänker köpa ett vitblommande Cecilia E för att komplettera men det finns säkert andra fina också.

Helene
Eva 33c
CITAT (Hepe @ 24-05-2007, 13:37) *
Körsbärsplommon är med all sannorlikhet korspollinerare. för att få frukt på Spidola behöver du ett annat körsbärsplommon i närheten. Jag tänker köpa ett vitblommande Cecilia E för att komplettera men det finns säkert andra fina också.

Helene

Ja så kan det naturligtvis vara. Eftersom jag köpte det som prydnadsträd har jag inte funderat så mycket på det. Jag har tre plommonträd som alla bär frukt men de duger nog inte som pollinerare : )
Fast det förklarar inte den uteblivna blomningen vissa år, har du någon idé där?
mikis42
Hej
Jag har just detta träd hemma och bor i zon 5-6, det är fullt av frukter och ca 3m högt. Har nu haft det i ca 7år. Det är mycket vackert hela säsongen både vad gäller blommor, frukter samt skiftningar i olika färger i det vackra bladverket. Det är absolut ingen god frukt då de är mycket hårda och har en stor kärna. Men, köp det då det är underbart vackert! Våran trädgårdsmästare här vill inte köpa in det då det inte är härdigt här enligt honom och varje vår frågar alla vad det är för vackert träd jag har. Har en vännina som varit hos den man som korsat ihop trädet, så det är absolut en ny "uppfinning" här i Sverige. Lyckat till!
mikis42
Hej igen,
Du behöver absolut inte köpa ett till träd för ev. korspollinering för det krävs inte! Jag har bara ett träd och det blir massor av frukter utan problem, det sköter bin, humlor och getingar om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon