HelenaW
Första säsongen med eget växthus, och en smula ivrig är man ju... whistling.gif !

Har frösått gurka, tomat, paprika m m och är såklart sugen på att sätta ut det i växthuset, men hejdar mig. Undrar dock NÄR man kan våga sätta ut det, bör man invänta de s k järnnätterna (som här troligen infaller i maj/juni-skiftet - eller?)? Eller klarar de sig tidigare, det är ju ändå något varmare i växthuset än utomhus?

Har nu haft dem stående på inglasad, icke uppvärmd veranda men eftersom de inte verkar växa så bra där så är det nog för kallt även där. Men kanske är växthuset varmare än verandan?

Nybörjare, märks det blush.gif !
rosita
Vilken zon odlar du i? Jag odlar i zon 1 och har haft mina tomater, paprika och chili ute i minst 2 veckor. Gurkor och aubergine har stått ute i minst 1 vecka. De står i kallväxthus och innan de hamnade där stod de ute dagtid och inne på natten i några veckor.

Jag har även busktomater och västeråsgurka i landet sedan 2 veckor, visserligen i odlingstunnel tills i går, men det har gått bra!

Du kan ju lägga väv över på natten om det är kallt. Tomater, chili och paprika tåler ner till 5 grader (fast då står de stilla i växten), men gurkor vill inte ha kallare än 10-12 grader.
Cassandra
Jag har allt utom gurka ute sedan någon dryg vecka. Ett tips; vid låg temperatur någon natt, ställ in några gravlyktor i växthuset.
rosita
CITAT (Cassandra @ 19-05-2007, 09:20) *
Jag har allt utom gurka ute sedan någon dryg vecka. Ett tips; vid låg temperatur någon natt, ställ in några gravlyktor i växthuset.

thanks.gif för tipset om gravlyktorna!
HelenaW
Hmm... borde förstås nämnt var jag bor, men nu har jag lagt till en rad längst ner där det även står att jag odlar i zon 2.

Behåller nog mina ganska klena plantor inne i värmen ett tag till, de får stå på varma, soliga inglasade verandan på dagarna men komma in i värmen på natten.
skogstroll
gravlyktor var ju ett supertips! smiley_small_hug.gif
Jonas70
Jag odlar oxå i kallväxthus i zon 1, och där har jag haft tomatplantor och chilisar i en 5-6 veckor nu och det har gått hur bra som helst. Så jag tror nog att du kan ställa ut dina oxå, för så långt efter borde ju inte zon 2 vara, eller?
Monica E
jag har också haft ute mina i 5 veckor ,bor i zon2,det har också gått jättebra ,till och med gurkorna har vuxit bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon