HelenaW
Har flera rabatter som saknar någon vettig kantväxt, och vill ha tips! I en rabatt har vi smultron, det är fint (och uppskattat av barnen!). Vid entrén har vi en ganska stor rabatt med stenkant, där är en del skugga och det växer bl a blå riddarsporrar, röda klätterrosor, blå klematis, daggkåpor, orange vallmo, kärleksört m m. Vad kan passa bra där? Gärna något som inte är alltför dyrt, eftersom det i särskilt den rabatten kommer att gå åt ett antal meter kantväxt. Finns det någon fin man kan så själv som även är perenn?
atdo
Får det lov att bre ut sig med tiden? Då är ormöga kanon! Helt ljuvliga blå blommor nu på vårkanten och grönt och fint resten av tiden. Men dom brer ut sig och förökar sig kvickt.
Immix
Lammöron är fina som kantväxt tycker jag. Lätt att så själv också!
kira
Spetsmössa men den brer ut sig rätt så snabbt ,ormöga skall ha sur jord,den är fin med blå blommor som redan nämnts,nävor,alunrot men den får förstås en rätt så hög blomstängel annars är de röda bladen fina mot allt grönt.V.H.Kira rose.gif
zaaritha
Låg fingerört, murreva, gul nunneört,plister.......
jegi
Timjan, t ex citrontimjan.
Fenja
Min ormöga har inga som helst anspråk på jord, den växer både i sand och lera, i sol eller skugga. Vintergröna är trevlig eftersom den är grön även på vintern, violer kan du fröså själv.
Mvh
Fenja
Merlin

Kanske isop? Den blir lagom hög och finns i blått, rosa och vit. Billig att fröså och härdig, jag har den som kantväxt i köksträdgården och kring mitt sparrisland. Fröer finns att köpa lite varstans, som gror fort och vipps har man ett 30-tal plantor för nästan inga pengar alls bravo.gif
Åbrodd tycker jag också om men den blir lite högre och behöver beskäras rejält med ett par års mellanrum för att inte bli för yvig. Förökas lätt med sticklingar. Gamander kan man prova om man bor norröver (minns inte din zon?)
Ormöga är fin men för låg för att bilda kant för min smak. Jag låter den däremot härja fritt under buskarna. Nepeta är ett vackert alternativ men den bör skäras ner helt efter midsommar för att blomma om.
HelenaW
Tack för era tips! Ormöga har jag redan, ska försöka föra över den till några andra för den är verkligen jättefin med en härlig blå färg!

Idag har jag "flyttat runt" i halva trädgården, och i den stora stenkantade rabatten vid entrén som jag nämnde blev det daggkåpa utmed hela kanten - kan nog bli väldigt fint, mjukt och "fluffigt" liksom.
olgak
Mattram, flocknäva, silverarv. Jag har daggkåpan som kantväxt! (Men den blir ju ganska stor i en smal rabatt.) Igår delade jag en daggkåpa till 19 plantor smile.gif, så där kan man få mycket snabbt om man har gamla plantor.
HelenaW
CITAT (olgak @ 20-05-2007, 17:22) *
Jag har daggkåpan som kantväxt! (Men den blir ju ganska stor i en smal rabatt.) Igår delade jag en daggkåpa till 19 plantor smile.gif, så där kan man få mycket snabbt om man har gamla plantor.

Jag delade också på gamla daggkåpor, men "bara" i två...! 19 stycken låter ju otroligt bra! Det får bli nästa år rolleyes.gif !
zaaritha
Näva, timjan, nå´n låg campanula?
Madeleine1
Flocknäva är kanon som kantväxt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon