Järfälla
Det hjälper inte ens fat under. Massor av vita ägg, och kryllande av myror när man flyttar på krukorna.

Vad gör ni? Funkar det att vattna med myrmedel? Försämrar det inte jordens egenskaper för växten??
Pher
Ett bra myrmedel är ett som man sätter ut på små fat som de små rackarna äter upp och tar med sig hem till sina kompisar.. Tar ett tag men sen brukar hela stammen dö ut. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det hette.
Katrina
Jag pudrar med Myrr under krukorna. Myrorna går numera omvägar tongue.gif
KURT
CITAT (Pher @ 23-06-2003, 22:54)
Ett bra myrmedel är ett som man sätter ut på små fat som de små rackarna äter upp och tar med sig hem till sina kompisar.. Tar ett tag men sen brukar hela stammen dö ut. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det hette.

Den verksamma substansen är borax (ett för oss tämligen ofarligt bor salt), man brukar ha ca 5% boraxlösning. För att locka myrorna blandar man i socker .
Ingrid på Västkusten
Eller borsyra - fuinns också det i myrgifter.

En stor bov när det gäller myror i kurkans botten är att så många envisas med lecakulor/dränerande stenlager längst ner i krukan, det ger myrorna en inkörsport. De gilla rinte om man har bara papper i botten åsså jord hela vägen samt vattnar - så fort det är torrt och varmt flyttar de in, och de kan de göra lätt med lecakulor, alla dessa mellanrum!

Hälsar ingrid
anne
tongue.gif Hejsan Ingrid.
Jag har stora problem med myror i krukorna, har faktiskt inte tänkt så långt som att det kunde vara dräneringen som ställde till det.
Tusen tack för den upplysningen.
Du är en pärla för nu kan jag troligen rädda min brokbladiga änglis.

Mvh Anne.
Ann-Christine
Dom kan flytta in fast man inte har typ lecakulor och sten i botten också tyvär
Ingrid på Västkusten
Javisst det kan de - men inte kan de promenera in lika lättvindigt. Jag har så gott som inga myror i mina krukor alls, varken i växthuset eller utomhus. Och....jag kan ocks¨ tänka mig att en klick swell - Gel i botten av krukan är en himla god ide - håller fukten och myrorna på avstånd!!!!

Hälsar Ingrid
Järfälla
En kompis tipsade om att Rappne satte markväv/fiberduk över hålen i botten på krukan, då kan man dränera med skärvor och leca. Myror kommer inte in, men vatten rinner ut. Det måste jag testa NÄSTA gång jag krukplanterar...
Pher
Tog över en blomma av min avlidne mormor och när jag skulle plantera om den hittade jag till min förvåning både gamla krukskärvor och som det såg ut strumpbyxa i botten. Fast då tänkte jag inte på att de kunde faktiskt vara bra utan slängde skiten.
Kanske var något gammalt trix mot myror?
evarina
Jag brukar lägga vägväv i botten på krukorna, då kommer inga otrevliga kryp in. Vägväven är bättre och billigare än fiberduk i mitt tycke. Brukar finnas på byggvaruhandlar.
Är det redan försent och växten står där så är det nog tyvärr kemikalier som gäller.
/Eva
Belladonna
Jag har haft detta problem i kruka/behållare med hål i botten tidigare också men jag gjorde efeter alla goda råd flera försök och har inga ännu i krukan, till slut tömde jag hela krukan med jord och spola ur den ordentligt efter det hade jag i Myrr i botten och sen dränering och sist jorden.

Peppar peppar ännu funkar det.
Lycka till med att få bort dom otäckingarna.
Cilla
Detta händer mig också och jag har 40 krukor utanför huset. Det är bara när myrorna blir så många att de gör så stora bon i krukorna att växterna dör som jag gör något, annars tycker jag att myrorna kan få finnas där.

Jag har provat allt möjligt som att vattna bort dem, krafsa i jorden, hälla mjöl etc men det som fungerar bäst här är rejäla doser med kanel under krukorna och ett tunt lager på ovansidan av jorden. Kanel verkar fastna på dem och kanske är det också doften de inte gillar. Billigare och mer giftfritt än myrr.
Eva i Skåne
CITAT (Cilla @ 26-06-2003, 06:48)
Det är bara när myrorna blir så många att de gör så stora bon i krukorna att växterna dör som jag gör något, annars tycker jag att myrorna kan få finnas där.

Funderade just på vad myrorna åstadkommer för skada wink.gif
Några bon har jag aldrig råkat ut för, tack och lov, men myror ser jag en del under/ kring mina krukor och pallkragar. De har inte stört mig, men jag har aldrig tänkt så långt som att de kan ta död på växterna. Myror hör ju till naturen.
Nu är detta förstås krukor som står ute hela tiden. Ska man flytta in dem vill jag förstås inte ha myror som flyttar med in huh.gif
Liselotte i zon 3
Jag har faktiskt strött ur malen paprika, runt krukor och vid alla myrin- och utgångar som finns mellan våra plattor på uteplatsen.

Och peppar peppar, eller skall jag säga paprika, paprika biggrin.gif så har jag inte sett syna av dem sedan dess.

Eftersom jag har småttingar så vill jag ju helst inte strö ut gifter.

Liselotte
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon