Stikkan,
Det är svårt att säga vad som funkar i många enskilda fall men generellt sett bör du uppfylla några väsentliga villkor:
1. Du bör ha tillräckligt med plats, den växer mycket fort, det kan vara ett fönster eller om du bor i villa kan du placera de ute i skyddad sydläge och tänk på att de behöver stöd
2. 10 l kruka är lagom
3. Vattna varje dag på sommaren under varmare dagar, passifloror är törstiga växter, det har du säkert redan märkt (min P.quadrangularis dricker 1 liter vatten varje dag på sommaren),
4. För att gödsla använder jag gödsel för tomater, pinnarna som jag sticker i jorden i början på mars och behöver inte tänka i ca tre månader på detta (det är min lösning på problemet, du kan hitta andra, några använder tex aska (trä) från öppen spis, det är upp till var och en att experimentera och betrakta vad som händer)
5. Övervintra på lämplig plats. Tex P. caerulea och P. edulis behöver ha lägre temperaturer på vintern (det kan vara allt över noll men akta för övervattning på vintern, rötterna är känsliga så här års), det samma gäller mollisima, incarnata, lutea och säkert många andra. Du kan experimentera med att förvara den ute, problemet i Sverige är inte frost i sig, problemet är en plötslig frost efter några regniga dagar, som orsakar sprickor i i växternas vävnader och skadar många gånger rötterna också. Enligt min åsikt måste den vara i torrare förhållanden för att överleva en frost upp till -16 grader som literatur uppger tex hos incarnata och lutea. Annars kan du likvidera växten ute redan när det är -3 grader 2-3timmar. Men kall ingassad veranda i sydläge eller inglassad balkong kan du använda utan problem. Jag har inglassad balkong i östläge och har övervintrat där clivior och några passifloror. Men ja, nästan inget vatten i tre månader.
Tropiska passifloror måste vi övervintra i lägenheten, vi har inget annat val, de växer inte så mycket på vintern när det är så lite ljus, men börjar växa redan i mars, då är det bra att klippa de i februari, jag klipper ordentligt annars kommer de växa okontrolerat. Vad gäller fröplantor börjar de blomma det tredje året men det finns exemplar som börjat blomma tidigare, de börjar blomma på nya skott därför undviker jag att klippa de så mycket så möjligt på sommaren.
Hoppas detta hjälper dig lite!!!

Önskar dig många blommor på din planta!!!

MVH/clivia