Maria_z5
19-05-2007, 06:19
Hej!
Köpte tre rosor från flora linnea och de två av dem tar sig inte...
Jag hade bråttom och lade inte rötterna i vatten över natten utan planterade i krukor, vattnade på ordentligt och ställde frostfritt i väntan på att tjälen skulle gå.
Det är bara en som visar livstecken nu.
/Maria
Det kan nog vara liv i dem fortfarande, de kan ta lång tid på sig.
Maria_z5
19-05-2007, 07:09
Tack för snabbt svar.
Ja, jag bor ju visserligen i z 5 så det kan ju vara det förståss... hoppas på det!
/Maria
AnnammA
19-05-2007, 11:31
Visst, det tar tid för barrotade att komma igång, men det var också dumt av dig att hoppa över att sätta dem i blöt... Men ge inte upp, utan se till att vattna på dem.
Lycka till!
AnnA
Har också en del barrota som står och stampar, dom kommer, man får lugna sig till midsommar, is i magen. Ut med vattenspridaren om det inte regnar, här har vi fått 28 mm regn nu i veckan, mycket tacksam.
Maria_z5
19-05-2007, 20:16
CITAT (AnnammA @ 19-05-2007, 12:31)

Visst, det tar tid för barrotade att komma igång, men det var också dumt av dig att hoppa över att sätta dem i blöt... Men ge inte upp, utan se till att vattna på dem.
Lycka till!
AnnA
Mmm, jag vet att det var dumt men jag ville inte lämna dem liggande under de två veckor jag skulle vara bortrest så jag hade inget val där...
De har fri tillgång på vatten och jag såg i dag en röd pytteknopp på en av de "döda" hoppas att jag inte såg i syne men det tror jag inte.
/Maria
Jag planterade i slutet av mars, några tog sig aldrig trodde jag. I dag såg jag att en hade skickat ut ett skott så man ska nog inte förlora hoppet för tidigt.
AnnammA
21-05-2007, 09:05
...och det var som min "Gloire de Dijon" som jag trodde hade gått hädan, och blev utbytt (mot en "Reve D'or")och uppgrävd och krukad; idag när jag tittade i krukan var där tre rejäla skott...Så ge inte upp!
Mvh,
AnnA
Maria_z5
21-05-2007, 11:50
Tack för fin uppmuntran allihop.
De står och väntar på bättre tider, d v s grönare tider.
Tror ni att jag vågar plantera ner dem nu eller ska jag vänta??
/Maria
AnnammA
23-05-2007, 23:09
Jag hade låtit dem få vara krukade...Och vänta med plantering till i höst; fast jag vet inte riktigt hur höst plantering fungerar i din zon????
Jag bor i zon 1-2, och det är ypperligt att plantera rosor på hösten. Mitt i sommaren kan det vara svårare med att passa med vattning.
Hälsn
AnnA
Yin o Yang
28-05-2007, 10:52
Jag planterade två barrotade i rosenjord höööga krukor. Väntade och väntade, var nästan på vippen att åka och reklamera när det plötsligt dök upp massor med gröna blad

. Blir det nu bara varmare, tror jag det blir riktig fart på dem.
kerstin z5-6
31-05-2007, 21:29
Är grenarna gröna och ej intorkade, skrynkliga ??-

lever de -vänta med plantering till de bladat ut ordentligt -bara fördelar med det
Maria_z5
03-06-2007, 22:28
Vissa av grenarna är intorkade gröna och andra bruna men det kommer bladanlag på två av rosorna.
På ena rosen har bladanlaget torkat in. Grenarna var fina när de kom men nu....
Det som verkligen bekymrar mig är att jag inte har tillräckligt höga krukor att få ner dem så långt ner i jorden som jag vill.
Jag ska ta kameran i veckan och dokumentera så kanske ni kan se lite bättre vad det handlar om...
Tack för engagemanget.
/Maria
Maria_z5
05-07-2007, 08:31
YESSS!
Nu kommer alla tre rosorna i högsta hastighet!!!!
När ska jag plantera ut dem, i höst eller när de har fått ut alla blad de ska ha?
Maria
AnnammA
05-07-2007, 09:28
Jodå, trägen vinner!Det beror på vädret, när du ska plantera ut dem, för är det mitt i sommaren och varmt och soligt måste du passa med vattningen, och det beror också på hur väletablerade rötterna är i krukan mm. Perfekt planteringsdag är när det regnar, tycker jag.(Rosor som man köper som krukodlade, går att plantera hela sommaren, för där är rotsystemet etablerat.)
Här i Skåne(zon 1-2) går det bra att plantera rosor på hösten,(även barrotat) men i andra zoner högre upp kan jag tänka mig att det är lite knepigare.
I ditt läge hade jag väntat ett tag till och låtit rosorna få växa till sig lite till i krukorna, och kanske planterat dem i augusti.Sedan beror det ju också på hur stora dinakrukor är, för är de inte så stora får du plantera ut rosorna när de vuxit ur krukorna.
Lycka till!
Hälsn
AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.