lottaklang
Jag har fått ett körsbärsträd för ca 3 år sedan som inte vill ge frukt.
Det blommar fint men sen blir det inget.
Jag har mycket gamla körsbärsträd på min trädgård som blommar , men det blir inge där heller.
Hur ska den stå, tål den blåst, torka, ska den ha gödning runt fötterna dva kompost jord, vill den ha mycket vatten eller ??
Vill ju gärna smaka dom bär röda sakrna jag tänk ska komma från detta träd.
Lotta
MrsMP
CITAT (lottaklang @ 19-05-2007, 07:33) *
Jag har fått ett körsbärsträd för ca 3 år sedan som inte vill ge frukt.
Det blommar fint men sen blir det inget.
Jag har mycket gamla körsbärsträd på min trädgård som blommar , men det blir inge där heller.
Hur ska den stå, tål den blåst, torka, ska den ha gödning runt fötterna dva kompost jord, vill den ha mycket vatten eller ??
Vill ju gärna smaka dom bär röda sakrna jag tänk ska komma från detta träd.
Lotta

Har samma problem, men jag börjar misstänka att det har med pollineringen att göra. För logiskt, så finns det blommor, och ett annat körsbärsträd som det kan pollineras med blir det frukt. Nu är det så att jag har två körsbärsträd, och kanske det är så att dom är av samma sort...eller också finns det väldigt dåligt med pollinerare såsom bin etc. Hos mig lutar det åt att jag måste införskaffa ett annat träd som jag vet är av annan typ, för vi har gott om bin. Sedan gäller det att se till att inte fåglarna sabbar alltihop och snor rubbet.
Jag vill också ha körsbär...det var ju därför jag köpte trädet. Känns lite snopet unsure.gif

Det här blev ju inte något konkret svar...men bara lite funderingar jag haft kring våra körsbärsträd...det finns nog någon 'expert' i krokarna här på odla... wink.gif
lottaklang
Tack för dina kommentarer.
Jag har ju en hel liten körbärslund med gamla körbärsträd i som blommor så det är inte klokt.
Visseligen är det en bit i från ( 50 m ) men på min tomt.
Jag bor i zon 4, mellan Stockholm och Uppsala.
Har precis bytt jord runt och gödslat.
Men just nu till min fasa så har den fått bladlöss, svarta små äckel.
Så nu ska väl alla bladen krusa sig i topparna.
Köpte bladlössmedel förra året , men det hjälpte inte.
Är det vinden tro?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon