Full version: Odlar i hink
emmapemma
Jag odlar tomater, gurka, aubergine och chili i hink (20 eller 12 liters med underbevattning). Igår planterade jag alla tomater och nästan alla chili i sina hinkar, och det slog mig att jordytan bredvid plantorna är väldigt stor. Man kan ju täcka med gräsklipp, men vi har inte den möjligheten. Det vore ju snyggt med dekorsten, men dyyyyyyrt thumbdown.gif . Så började jag fundera - skulle det gå bra att t.ex. odla isört eller vinter- eller trädgårdskrasse under plantorna, eller kommer en sådan marktäckning ta mer energi än den besparar avdunstning av jorden?

Har ni andra förslag på någon jordtäckning, helst snygg, billig och fungerande.

/Emma
Fenja
Jag skulle inte plantera marktäckare med de växter du nämner, de behöver all energi de kan få!! Vanligt grus eller sand fungerar om du vill hindra avdunstningen. Ett annat sätt är luckra ytjorden efter varje gång du vattnat så täpper du till vattengångarna och fukten stannar kvar längre.
Mvh
Fenja
emmapemma
OK, då struntar jag i grönsakerna.
Funkar täckbark, månntro?
Fenja
Ja det gör det!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon