månkan
Hejsan, var hemma hos ett par kompisar igår och såg en blomma i deras lilla trädgård.
Dom visste inte vad den hette, hade aldrig sett den någon annanstans och inte jag heller.
Den är inte så hög 20-30cm kanske. Den ser ut som om den egentligen borde flyta på vatten i stället för att växa i jord. Långa, lite slingriga stjälkar som har två ovala "näckrosblad" ca 15 cm som sitter tätt ihop och ur mitten där bladen sitter ihop finns blomman som också för tankarna till en näckros men kalken påminner mer om en spetsig tulpan om ni förstår vad jag menar. Den doftade också underbart. Blomman är vit i färgen. Den var så himla ball att jag vill läsa mer om den och kanske hitta den till min egen
trädgård. Mvh Månkan och tack på förhand.
Tesa
Om det var tre blad hade jag gissat på Trillium albidum...
månkan
Tack för svar. En Trillium är det definitivt. Svårt att minnas alla detaljer i efterhand.
Hade jag bara tänkt när jag såg den hade jag fotat den med mobilen.
Vilken trillium det var vet jag inte, får åka dit igen och titta. Albidium verkar vara
helt vit, men den jag såg hade färg inuti kalken längst in. Men det finns tydligen många varianter i familjen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon