Full version: Awakening
Sici

Hej!
Jag har köpt en Awakening men får ingen riktig kläm på om den tål skuggigt läge eller ej. Platsen där jag har tänkt ha den nås inte av solen förrän c:a kl 13-14 på eftermiddagen.
Sedan hela kvällen. Vad tror ni som har erfarenhet av denna ros? Törs jag plantera den där?
Hälsningar
Sici
Kajsa
Har också planterat en Awakening och det ska bli spännande, i liknande läge som din, rosorna får ju sol ca 5-6 timmar. I nya boken " Rosor för förnuft och känsla " av Franziska Kröll står det att den ska ha god jord och kan fördra en del skugga.
Så vi håller tummarna att dom ska trivas. Skotten kan bli ca 4 m höga.
Läser att den doftar kryddnejlika, kanel och honung. rose.gif
Sici
Hej och tack!
Då stoppar jag ner rosen tillsammans med ett kraftigt stöd och hoppas att det går vägen.
Hälsningar Sici
Blomstersmurfen
Har själv två stycken. Den ena har stått väldigt soligt, men skall få flytta i år. Den andra som har det lite skuggigare blev finare. Blommar kopiöst, men drog inte iväg med lika långa skott. Den som stod helsoligt blev över två meter, första sommaren! Den hade mycket mer löss, och blommade så mycket att jag inte hann klippa bort vissnade blommor (gick en vända i trädgården, och när jag gått varvet runt var det dags att klippa igen!). Härligt med mycket blommor, men den gick faktiskt till överdrift! sweatingbullets.gif

Det verkar vara en ros som nästan föredrar lite skugga en stund på dagen här hos mig i allafall (zon 2).
Kajsa
Den beskrivningen gjorde oss glada Blomstermurfen, så glad för min Awakening och ser fram emot några blommor denna första sommar.
nybyggare
Har också en!!! Förköpte mig på klätter rosor och vet inte riktigt var alla skall stå, men detta gjorde ju saker lite lättare. Nu vet jag var Awakening skall få stå.
Tack!!

Kraftigt växande sa ni? Bra då tar jag fram cementblandaren igen... rolleyes.gif
Blomstersmurfen
Cementblandaren???

Vill bara understyrka att den stod lite mer skuggigt, inte i någon totalskugga (så att ni inte missförstår mig)... blink.gif

Vill verkligen inte att någon planterar Awakening i skugga och sedan blir ledsen för att den (kanske) blommar dåligt slap.gif

Dock har jag själv ingen aning, har bara två exemplar...
Sici
Hej igen!
Jag undrar också vad cementblandaren har där att göra. Jag blir riktigt nyfiken...
Sici
Cilla
Jag satte en Awakening där skugga från ekar vandrar mest hela dagen och på tre år kan jag inte minnas att den blommat men den har villigt skjutit i höjden, iallafall lite mer än 3 meter upp. Där uppe någonstans får den lite mer sol, och den som väntar på något gott...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon