Halo odlingsvänner =) Här får ni en till fråga
Vad för tuschpenna eller liknande sak som jag kan skriva tex "morot" på om jag planterat det? En som inte försvinner dvs..
Tänkte köpa en smal "trästicka" som jag tänkte skriva vad jag sått på. Vattenfast antar jag att det ska vara?
Mvh
Leoline
23-06-2003, 21:58
Som du ser er jeg norsk, men jeg håper du forstår svaret likevel...
Tusjpenn har en tendens til å flyte ut, så jeg har i alle fall brukt blyant og deretter sprayet pinnene med et tynt lag lakk (På sprayboks).
Vattenfast självklart. Plaststickorna är bäst, dom varar i många år.
Texten kan "tvättas" bort med aceton så har man dom till nästa gröda.
Trästickor ruttnar med tiden. Impecta säljer båda.
Susanne i Linköping
23-06-2003, 22:38
På min kolonilott hittade jag på marken, bland jord och löv, en så'n där gul plaststicka med text skriven med blyerts. Den var minst tre år gammal och texten syntes hur bra som helst.
kerstin z5-6
23-06-2003, 22:47
Louise i Göteborg
24-06-2003, 07:29
Blyerts alla gånger.
Däremot börjar jag så smått tvivla på plaststickorna. dom förmultnar inte - nej. Men med tiden blir dom sköra och spricker. Det börjar bli för många små vita plastflisor i min trädgård....
CITAT (Louise i Göteborg @ 24-06-2003, 08:29)
Blyerts alla gånger.
Däremot börjar jag så smått tvivla på plaststickorna. dom förmultnar inte - nej. Men med tiden blir dom sköra och spricker. Det börjar bli för många små vita plastflisor i min trädgård....
Ta det lite lugnare med trimmern
Ingrid på Västkusten
24-06-2003, 08:08
De här plastade pappersremsorna använder jag åsså är ju begagnade persienner görbra och GRATIS!
Hälsar Ingrid
Supertips med persienner. Recycling - I like it
*hmm, känner jag någon som har paj persienner.. njeee..* Får rycka sönder några
Jag brukar tigga sticketiketter hos vår handelsträdgård. De är av en mjukare plast och ligger på rullar. Sist fick jag en rulle på ca 100 st, och de ville bara ha 20 kr för den. Använder en mjuk blyertspenna, suddar och ändrar. Etiketterna håller i åratal.
Tittiluringen
24-06-2003, 15:22
Hejsan!
Håller med om blyerts, håller jättebra och man kan återanvända stickorna.
annars finns det särskilda gardener markers i välsorterade bok/papper/kontors butiker, dom är både vatten och framför allt ljusbeständiga tuschpennor. men jag vet inte om jag tycker det är värt det, jag är åtminstone sån att jag tappar bort ett dussin pennor i veckan eller så.
kram tittiluringen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.