CeciliaVM
19-05-2007, 09:41
Tillägg till det jag skrev tidigare?
Är det riskfritt att köpa en ros från Frankrike? Eller är det så att de plantor som säljs där klarar ett svenskt klimat sämre än de som säljs här, även om det är samma sort (Gloire de Dijon). Har forumet något råd?
AnnammA
19-05-2007, 11:26
Många rosor är okulerade(=ympade) på vildrosstammar/rötter( Därav att du ska grava ner ympstället minst 10 cm under jorden, för annars kan vildrosen ta över, och den ympade rossorten dö.)
Och jag har för mig att man utomlands ympar på, för oss i de nordiska länderna, mindre härdiga vildrosstammar/rötter.
Hälsn
AnnA
Du kan köpa rosen både hos Rosenposten i Danmark och Flora Linnea i Helsingborg så då är det väl bara en onödig omväg handla i Frankrike, om du nu inte ska dit på en resa. Utomlands har man för Sverige icke härdiga grundstammar, men på Rosforum sitter många som ständigt beställer rosor utomlands, man får väl avgöra det själv om man vill prova. Gloire de Dijon är väl lite ömtålig så jag antar du bor i en snäll zon och då ökar väl chanserna att det går med rosor från utlandet också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.