snillan
hej
Jag köpte ett Olivträd hos Granngården för ca 2-3 veckor sedan, det har fått stå inne på nätterna fram tills för ca 1 vecka sedan och ute på dagarna, nu står det ute dygnet runt, jag har placerat det vid min stentrapp, upptäckte nu på fm att den börjat tappa blad.....Varför ???

Snillan
Alba
Kolla igenom så den inte har sköldlöss. Det hade den jag köpte i fjol.
Det kan även vara omställningen från gynnsamt klimat till rumstemperatur som gör att den nu tapapr blad.
Utetemp. klarar den bra ---t.o.m med lite kallgrader.
Alexander-VG-zon3
som alba säger kan det vara omställningen ,,, står den soligt eller satte du den i norr först ?
och hur ser dom tappade bladen ut typ vilken färg ?

till hösten kan den gärna vara ute då det blir -5c sen vintervila 0c +5cc sen blommar den i maj . du kan sätta ut oliven i mars-feb nånting beroende på vädret . du sätter oliven i norr på våren och tar in den om det går under -5c . sen i april-maj kan du flytta den soligare och den börjar sen till att blomma i maj-juni .
snillan
Tack för era svar, Flaxx , bladen ser helt OK ut inte fula på något vis, men de lossnar, när jag drog med handen i de understa grenarna så släppte flera blad, jag ställde den soligt, sol hela dagen, direkt när jag ställde ut den, den står mot stentrappen och solen lyser på den framifrån, är det för varmt, eller är det omställningen, den fick stå inne i ca 23 grader i 5 dagarn när jag var bortreset, när jag kom hem ställde jag ut den, och temperaturen varierar ju från ca 6 grader på natten till ca 16-20 grader på dagen. Även en stamlavendel som står brevid , med flikiga silvergrå blad, får fula brunkantade blad sista tiden, speciellt på baksidan den som är mot stentrappen, den har stått på samma vis som olivträdet sista veckorna.

Vad tycker ni att jag ska göra för att vara säker på att " rädda" dem jag är jätterädd om dem eftersom båda är nyinköpta i vår-

Snillan
Alexander-VG-zon3
CITAT (snillan @ 19-05-2007, 20:03) *
Tack för era svar, Flaxx , bladen ser helt OK ut inte fula på något vis, men de lossnar, när jag drog med handen i de understa grenarna så släppte flera blad, jag ställde den soligt, sol hela dagen, direkt när jag ställde ut den, den står mot stentrappen och solen lyser på den framifrån, är det för varmt, eller är det omställningen, den fick stå inne i ca 23 grader i 5 dagarn när jag var bortreset, när jag kom hem ställde jag ut den, och temperaturen varierar ju från ca 6 grader på natten till ca 16-20 grader på dagen. Även en stamlavendel som står brevid , med flikiga silvergrå blad, får fula brunkantade blad sista tiden, speciellt på baksidan den som är mot stentrappen, den har stått på samma vis som olivträdet sista veckorna.

Vad tycker ni att jag ska göra för att vara säker på att " rädda" dem jag är jätterädd om dem eftersom båda är nyinköpta i vår-

Snillan

du ska ställa den i skugga först sen i sol . oliven kommer vänja sig vid klimatet och snart kommer där komma nya blad .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon