Full version: Brun enbuske
ursus arctos
Hej! Vi har en enbuske cirka 4 m hög som vi haft på tomten i över 30 år. De senaste åren har barren blivit bruna. Det är särskilt märkbart på vårkanten. Är det någon som har något tips om vad det är som har hänt. Kan man göra något för att hjälpa enen?

KURT
Hopplöst att säga, vattenbrist är det vanligaste problemet.
Bitta98
Det är troligtvis en svampsjukdom, det finns tyvärr inget att göra åt det. Enen kommer att dö, vi fick såga ner fyra stycken förra året och fler är på väg att dö.
Stella-Polaris
Det är inte så enkelt att den helt plötsligt kommit i skuggan av uppväxande träd? Sedan beror det på hur den gått tillväga. Blir barren Bruna innifrån och ut på grenarna, nerifrån och upp på stammen eller hur??
Cassandra
Häromkring ser enarna ut så p g a en svampsjukdom. Mycket tråkigt.
ursus arctos
Vi tog ner en stor tall som stod endast ett par meter söder om enbusken i februari 2006. Det har givitvis påverkat miljön för vår stora enbuske. Om det är som en del tror att det beror på någon svampsjukdom så är ju situationen prekär. Jag var just ute och kollade. Det kommer friska skott så än har vi inte gett upp hoppet. Vi har också en mindre enbuske som är cirka 1 meter hög. Om det rör sig om svampangrepp så är den ju också hotad. Hur ser man om det är svamp? Är det någon som känner till om det finns någott botemedel?
Big Gardener
Det är väldigt enkelt att endast skylla på svampsjukdomar i sådana här fall. Torkskador och vattenbrist på enar är vanligt förekommande. De senaste årens somrar med mycket torka har gått väldigt hårt åt vissa bestånd av en och gran. Vissa vinterskador kan också uppkomma på en såväl som thuja. Många träd har försvagats som en följd av detta och därigenom blivit mer mottagliga för vissa svampsjukdomar bl.a. gelerost och Kabatina (kvistdöd).
Stella-Polaris
CITAT (ursus arctos @ 20-05-2007, 21:16) *
Vi tog ner en stor tall som stod endast ett par meter söder om enbusken i februari 2006. Det har givitvis påverkat miljön för vår stora enbuske. Om det är som en del tror att det beror på någon svampsjukdom så är ju situationen prekär. Jag var just ute och kollade. Det kommer friska skott så än har vi inte gett upp hoppet. Vi har också en mindre enbuske som är cirka 1 meter hög. Om det rör sig om svampangrepp så är den ju också hotad. Hur ser man om det är svamp? Är det någon som känner till om det finns någott botemedel?

Låt oss hoppas att enen utvecklat skuggbarr pga skugga från Tallen. Dessa Sk skuggbar tål inte att komma i starkt solljus utan dör då. De nya skott som kommer besår av normala barr som klarar stark sol.
snuffe
Jag har många enar på naturtomten i Sörmland. Jag har under flera år sett hur de blivit bruna och dött inom loppet av ett år.
Dock har det inte rått någon brist på vatten, så jag lutar ändå åt svamp. Dessutom har många av dem som en päls av möglefärgad påväxt på stammen ( svårt att förklara)
Anna
skogstroll
jag har oxå enar som dött helt eller delvis... men det syns inget på dem. Men de står på bara berget nästan så man kan ju tippa torka...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon