Full version: Perenner i kruka?
Hoppsan
Maken har byggt blomlådor som är ca 80*40 cm och 40 cm djupa. Kan jag plantera perenner däri? Tipsa gärna om vad, helst nån som blir ca 30-40 cm hög. Vad gör man av dem på vintern? Kan de vara kvar i blomlådan? Bor i Västerbottens kustland, zon 5.
Fru Frö
Visst kan du ha perenner däri! Jag försöker själv få min man här hemma att få ihop större
planteringslådor, men inget har hänt angry.gif

Ska de stå i sol eller blir det skuggigt?
Vad vill du ha för färger? Eller ska det bara vara grönt?

Jag har själv perenner i vanliga lerkrukor som klarade vintern galant utan någon täckning alls, jag
hade tänkt att bona om dom, men glömde bort.....

Men det är väl bra att inte klippa ner växterna på hösten, och även täcka jorden med uppkrattade torra löv eller granris
och så täcka över allt med pressening, och ställa lådorna intill husväggen.
Hoppsan
De kommer att stå i skugga en stor del av dagen. Blomfärg har jag inte tänkt på så mycket... men vitt kanske? Vårt hus är ljusgult och de ska stå mot huset.
Fru Frö
Då skulle jag tipsa om funkior (hosta) med vitbrokiga blad eller med vita kanter,
den med vita kanter passar speciellt fint ihop med vitt löjtnantshjärta, som blir något högre
än funkian och blommar i maj-juni.

Fler tips är
- Spetsmössa, blommar maj-juni, blir 20 cm hög "marktäckare"
- Myskmadra som blir 10-20 och blommar i vitt i maj och doftar

Funkiorna blommar de också (i lilablått) i juli och framåt, beroende på vilken sort det är.

Jag skulle välja att plantera åtmindstonde 4 funkior, kanske 5 på rad och sen
nån form av symmertri med de andra växterna bakom och framför beroende på höjden.

Kanske någon liljekonvalj i framkant...?

Gå till en bra handelsträdgård, de brukar ha växter sorterade efter vilja lägen de vill ha sol/skugga.
Där får du garanterat mer idéer, svårt brukar det vara dock att begränsa sig är min erfarenhet smile.gif

Du måste återkomma med bild när lådan är klar! Och förresten köp bra jord = U-jord.
Fru Frö
Jag tänkte fel på måttet - tre funkior på rad skulle jag välja! giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon