Nelson
Hej!
Är nybörjare och tänker använda några pallkragar för att odla kryddväxter men undrar vilka som är härdiga nog för att trivas utomhus i gränslandet mellan zon 4-5. Mer zon 4 än 5. Läget är sydväst och solen kommer åt mest hela dagen.
De jag funderar på är följande:
broccoli, ruccola, rödbladig basilika, grön basilika, oregano, persilja, dill, citronmeliss, timjan, rosmarin. Önskar även tips på andra sorter som är både goda och härdiga.
/ tacksam nybörjare
Fenja
Hej och välkommen hit!
Fransk dragon, gräslök, libsticka, salvia (kan frysa bort delvis), pepparmynta funkar förutom de du nämner. Broccoli är en kålsort som behöver GOTT om plats för att utvecklas, ruccola är ju en salladssort som du frösår varje år, båda dessa är ettåriga. Varken rosmarin eller basilikan är härdiga hos dig. Basilikan är nog enklast att då årligen, men rosmarinen kan du övervintra inomhus, svalt. Dillen är också ettårig och persilja brukar vara tvåårig, åtminstone den krusbladiga.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Om du har bra dränering (gärna mycket grus inblandat i jorden) så överlever dragonen + då borde du även kunna testa en del timjansorter + isop. Alla de kryddväxter du nämner vill inte ha lika väldränerat än andra sorter, så du kanske ska ha en pallkrage för kryddor som vill ha det riktigt grusigt och väldränerat och en annan pallkrage till de kryddor som vill ha det mera mullrikt. +Separata pallkragar med näringskrävande grönsaker som ex. kål och ruccola (kan lägga till att det även finns en flerårig ruccola som är härdig till zon 1-2, mina har dock tagit stryk iår det ser bara ut som om en lever och det var den som satt mest väldränerat)

Basilika tycker inte jag fungerar lika bra planterad i marken som den gör i stor kruka den vill gärna ha det varmt om fötterna.

tavvas
Jag bor i zon 5. Jag har de kryddor som Du och Fenja räknade upp. Jag har isop som frodas bra, johannesört som trivs utmärkt. I år har inte mina timjanplantor klarat sig, hade tre olika sorter. Salvian ser inte ut att ha klarat av vintern, men oreganon ser bra ut. Hade en curryplanta i fjol, den klarade sig inte heller. Tacksamt att sätta ut koriander, den klarar visserligen inte vintern, men låter man den stå så fröar den av sig, likaså kummin.
Eva i Västerås
Backtimjan är generellt tåligare än kryddtimjan, och jag tycker den är lika god.
Dessutom blommar den så vackert.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon