Full version: Val av kattras
Söttok06
Vad ska man då välja? Kan man välja en Huskatt eller har de för mycket vilt i sig? Jag gillar bara korthårskatter.
Margith
Jag är absolut ingen "katt-människa" .. jag föredrar hundar biggrin.gif
Men min svägerska har siameser, korthåriga katter som verkar föredra att gå i koppel.
Jag tycker att de är lite väl nervösa, men de är faktiskt ganska charmiga när du väl lär känna dem wub.gif
Fenja
Alla katter kan lära sig gå i koppel och många av raskatterna till exempel Bengal och en del orientaler är i mycket större behov av stimulans än en huskatt. Vill du ha raskatt skulle jag titta på Ocicat, Brittiskt Korthår och Europe till exempel. Eller också skaffar du en huskatt hos någon som har koll på sin avel och känner till både modern och fadern. 80% av humör och temperament lär ärvas från fadern.
Mvh
Fenja
Dagny
[font="Verdana"][/font][size="3"][/size]

Huskatt, helt klart.
Har varit kattägare sedan 1979. Vår gamle man f 79 fick bli koppelkatt vid 10 års ålder pga mycket stora reparationskostnader (han var bostadsområdets stora skräck för övriga katter) devil.gif . Han tog detta med upphöjt lugn sleep.gif . När vi var på semester med husvagnen (regelbundet kattens livstid) så satt han i lina o gick rastad i koppel. Vi kunde stanna bilen vid vägen o rasta honom som en hund uppe i skogen.
Gamle mannen åkte till de sälla jaktmarkerna nov 93. -cry-.gif
Numera har jag 2 kattpojkar. Båda sitter mer än gärna kopplade utomhus. Åka bil är inget problem. De är 13 o 14 år gamla.
Azola
Hej...vårt val hade "som du ser" varit en Helig Birma...men du funderar ju på en korthårs ras så då faller Birman bort.
Sök info på nätet och via ex.SVERAK så har du lite information om olika raser, temperament osv.
Lycka till smile.gif
zaaritha
En burma eller en engelsk korthår--eller den intelligenta huskatten! tummenupp.gif
Tezzla
CITAT (zaaritha @ 19-05-2007, 18:43) *
En burma eller en engelsk korthår--eller den intelligenta huskatten! tummenupp.gif

Engelsk korthår? confused.gif
cic
CITAT (Tezzla @ 21-05-2007, 14:21) *
Engelsk korthår? confused.gif

Tror, utan att veta så klart, att zaarita menar brittisk korthår. smile.gif

Edit: Stavfel
Ramoth
CITAT (Dagny @ 19-05-2007, 15:12) *
[font="Verdana"][/font][size="3"][/size]

Huskatt, helt klart.
Har varit kattägare sedan 1979. Vår gamle man f 79 fick bli koppelkatt vid 10 års ålder pga mycket stora reparationskostnader (han var bostadsområdets stora skräck för övriga katter) devil.gif . Han tog detta med upphöjt lugn sleep.gif . När vi var på semester med husvagnen (regelbundet kattens livstid) så satt han i lina o gick rastad i koppel. Vi kunde stanna bilen vid vägen o rasta honom som en hund uppe i skogen.
Gamle mannen åkte till de sälla jaktmarkerna nov 93. -cry-.gif
Numera har jag 2 kattpojkar. Båda sitter mer än gärna kopplade utomhus. Åka bil är inget problem. De är 13 o 14 år gamla.

Varför "huskatt helt klart"?
Huskatt vet man absolut inget om. Det är blandisar helt enkelt, och kan bli precis hur som helst. Rena lotteriet med andra ord.
Att jag personligen gillar alla katter - husisar inräknade wub.gif - är en anna sak, men när det gäller huskatter kan man inte generalisera och säga att de *som grupp* är si eller så, för det går inte att veta.
OBS! Det kan så klart komma att funka jättebra med husis i sela. Det är endast generaliseringen jag vänder mej mot.

Av erfarenhet kan jag säga att både europé och bengal normalt funkar bra som "koppelkatt".
Bengalerna tycks dock var lite mer "promenera-i-koppel-typen", medan europérna kan vara lite mer "följ-mej-dit-jag-går" varianten. (dvs du får följa katten whistling.gif ) Å så får man så klart lägga till individuella variationer och vana/träning.
Tror nog att det flesta katter kan funka som koppelkatter om de tränats från början.
Korthåren kan dock vara lite mer praktiskta - lättare sätta på sela utan att trassla in sig i lång päls (men det går säkert det också)
Dagny
Varför huskatt?
Jo för att de är trevligare. Va det bra så?
Jag ser hur modern är först. Om hon är trevlig i sättet, då tar jag en hane i kullen. Aldrig en hona.
Går att få de flesta katter att gå kopplade, bara man ger sig den på det.
Virriz
CITAT (Dagny @ 22-05-2007, 20:32) *
Varför huskatt?
Jo för att de är trevligare. Va det bra så?
Jag ser hur modern är först. Om hon är trevlig i sättet, då tar jag en hane i kullen. Aldrig en hona.
Går att få de flesta katter att gå kopplade, bara man ger sig den på det.

Bengal... Om man är villig att aktivera katten mycket!
Har faktiskt inte hört att någon misslyckats med att lära bengalen att gå i sele, medans jag (när jag är ute med mina) hör om folk med husisar som "aldrig" lyckats få dem att gå i koppel.
Men såklart individuellt från katt till katt också! Köper man en raskatt, så var noga med uppfödare!!
Ska man ha en husis, så varför inte från något katthem? Där kan personalen hjälpa till att man får en katt med en personlighet så att man "passar ihop"
Jerry Bengal
http://i113.photobucket.com/albums/n238/virris/DSC01203.jpg

Lewis Bengal

http://i113.photobucket.com/albums/n238/virris/DSC01126.jpg

Carl
Hi!
Bengal katt läckker. Vad kostar en sådan??
Virriz
CITAT (Carl @ 23-05-2007, 10:39) *
Hi!
Bengal katt läckker. Vad kostar en sådan??

Mellan 7-11.000 för en kattunge för sällskap/utställning. En kattunge som är lite äldre (ca 6 mån-1 år) ca 5-6.000 kr. Variationer finns både uppåt och nedåt
Carl
Är alltid haft katter även nu. Var varsinerad av de spottade. Finns det någon uppfödare i nv skåne?
Virriz
CITAT (Carl @ 23-05-2007, 11:19) *
Är alltid haft katter även nu. Var varsinerad av de spottade. Finns det någon uppfödare i nv skåne?

http://www.bengalkatten.nu/Breeders.htm

Här finns lite uppfödare om man är intresserad av att veta mer om Bengalen!
Carl
Man blir sugen
Tezzla
CITAT (Carl @ 23-05-2007, 13:53) *
Man blir sugen

Bengaler är härliga, men de kräver mycket stimulans och uppmärksamhet. Tänk på det! coolgleam.gif
zaaritha
Naturligtvis menade jag brittiskt korthår--skrev fel--sorry!
anncharlotte
Jag är också av den uppfattingen att de allra flesta katter går att lära att gå i koppel om man börjar att träna dom tidigt.
När det gäller huskatter så finns det ju en massa jättevackra sådana, och ofta med ett härligt temprament, men som någon skriver här ovan, man vet ju oftast inte vad som ligger bakom så det är lite mer en chansning.
Raskatter är oftast ganska rastypiska just när det gäller tempramentet.
Mina Burmor och Devon Rex är nyfikna och livliga katter, kräver en hel del stimulans för att trivas om dom inte har sällskap av andra katter i huset. Promenader i sele skulle säkert vara poppis om dom inte kunde ha möjlighet att komma ut på annat sätt. Men bägge raserna gillar värme, så långa promenader en vinterdag skulle nog inte vara så populärt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon