kricke1
hej, jag undrar vad vill gurkplantor växa på, ett typ staket? confused.gif

thanks.gif för svar
Lady Hamilton
Jag låter mina växa upp på ett grövre snöre som är fästat i en öggla högt upp
vivla
Hej, jag låter också mina gurkplantor växa upp efter ett hampasnöre. Förra året band jag snöret i kanten på odlarhinken och sen fäste jag snöret högt upp. I år har jag knutit en lös ögla direkt om gurkplantan och sen kan den slingra sig uppåt, fast du får hjälpa till att "vira" plantan runt snöret. det verkar funka bra, lycka till!
Margith
Gurkor klänger på vad som helst, fast som vivla skriver, de kan behöva lite hjälp, iaf från början.
Mina klänger på bambupinnar smile.gif
kricke1
CITAT (Margith @ 19-05-2007, 20:41) *
Gurkor klänger på vad som helst, fast som vivla skriver, de kan behöva lite hjälp, iaf från början.
Mina klänger på bambupinnar smile.gif

thanks.gif [/font] för alla svar. nu ska jag se vad jag ska välja rolleyes.gif

CITAT (kricke1 @ 20-05-2007, 11:16) *
thanks.gif [font="Comic Sans MS"] för alla svar. nu ska jag se vad jag ska välja rolleyes.gif
ohlson
Jag tycker det fungerar bra med ex. ett grövre snöre som binds lätt runt stammen på gurkan. Sedan snurras snöret varefter plantan växer. Snöret är fäst upptill. Det har gått bra för mig i "alla", 2 år jag haft växthus och gurkodling. Ifjol åt vi gurka så vi storknade, gav bort osv.
Kom ihåg att gurkan ska beskäras....Se odlas anv.
marigt
Hoppar in här.
Är det slanggurka ni pratar om som ska klättra?
hur är det med drivgurka typ västerås?

Kan man se skillnad på dem, Jag har sått frö, och nu har jag planterat om dem men blev lite osäker på vad som är driv och slang?
När jag plantera om dem hade jag järnkoll, så varför skulle jag skriva ner?? wacko.gif
Jonas70
Det är väl alla typer av gurkor som man odlar i växthus som man låter klänga uppför ett snöre. Största anlednigen till att man gör det är att man utnyttjar att de kan växa på höjden istället för att de ringlar längs marken/golvet och på så sätt tar mindre plats.
kricke1
CITAT (ohlson @ 23-05-2007, 12:59) *
Jag tycker det fungerar bra med ex. ett grövre snöre som binds lätt runt stammen på gurkan. Sedan snurras snöret varefter plantan växer. Snöret är fäst upptill. Det har gått bra för mig i "alla", 2 år jag haft växthus och gurkodling. Ifjol åt vi gurka så vi storknade, gav bort osv.

brskäras? vad mennas med det ? confused.gif
emmapemma
Tror ni att willabs tomatkrokar funkar även till gurka, eller är snörena för glatta?

http://willabgarden.se/upload/Artiklar/Bilder/Bild-30543.jpg
Eva 33c
CITAT (ohlson @ 23-05-2007, 12:59) *

Var hittar du beskärningsanvisningarna? Jag hittade bara meningen "Eventuellt beskärning och pollinering." under fliken Fakta-Odla köksväxter-gurkor.
Det finns ju lite olika varianter och en del moderna sorter behöver inte beskäras. För min egen del kan jag aldrig bestämma mig hur jag ska göra så det slutar alltid (12 år) med en enda djungel av gurkor som rymmer ut genom takluckorna. Men i år då ska jag... whistling.gif
Jonas70
En djungel av gurkor är väl inte fel. Det är ju bara att skörda för glatta livet.
rosita
#6: vadå beskäras? -fear-.gif Jag har aldrig beskurit några gurkor. unsure.gif Hittar inte heller odlas anv. dunno.gif
Eva 33c
CITAT (Jonas70 @ 04-06-2007, 14:54) *
En djungel av gurkor är väl inte fel. Det är ju bara att skörda för glatta livet.

Nej det är trevligt med djungel. Har man många plantor, som det gärna blir när man sår själv, behöver man ju inte ha optimal skörd på varje planta för att få mer än nog. Har man bara en enda kanske det kan vara bra och veta hur man gör för att få mest gurkor på den. Fast det vet alltså inte jag...
Sedan kan det ju vara större risk för sjukdomar om man har en gurkdjungel, fast det har gått bra hittills. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon