Full version: Trädgårdsportlak
sqrulan
confused.gif

Jag sådde Portulaca oleracea v sativa för några dagar sedan,nu har det kommit upp massor
av små plantor.
Ska man ha många i samma kruka eller sätta en och en?
Äter man den som sallad?
Tacksam för svar.
Åsa, mälardalen zon 2
En i varje kruka, det blir en rejäl rugge per sån liten planta. Ja man kan ha den i sallad när den är 20-30cm hög brukar man kunna klippa en hel del, den smakar som en mild harsyra ungefär.
sqrulan
wacko.gif

Ojdå!
Nog kommer jag att få äta mej nöjd då crazy.gif
Eva-Lotta
Portulak är jättegott både i sallad och på smörgås. Tänk på att vara snabb med att nypa av blomknoppar för får den gå i blom så smakar den inte lika gott längre. Viktigt att den får hyfsat med vatten också.

Eva-Lotta
sqrulan
thanks.gif

Tack Eva-Lotta,det ska jag göra.
Eva i Västerås
Jag har odlat portlak i många år.
Den är jättegod, speciellt den gula (Runåbergs har den).
På 70-talet hade jag en ännu "fetare" (kraftigare) sort, men den försvann efter flera år och jag har aldrig fått tag på frön av den sorten sedan dess.
Den blir som ett litet ljust, klent paradisträd, ungefär, fast med spröd, lite syrlig fräsch smak.
Det där att den skulle kräva mycket vatten har jag inte märkt av. Fröplantor som kommit i torra, heta grusgången blir lika kraftiga som dom i fuktiga grönsakslandet. Det är ju en fetbladsväxt. Den fröar gärna av sig. Så om du håller kvar en planta som får ge frön så behöver du aldrig mer köpa portlakfrön.
Fast förstås, min första vända tog slut när det blev en blöt, kall sommar. Men fram tills dess, då...
Cassandra
Oh ja! Jag har odlat den i minst 15 års tid, både gul och gröna. Det går bra att äta som den är, barnen smaskar på den som godis!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon