Full version: tips på enkel mat
Rapchic
min pojkvändlillebror ska snart flytta hemifrån
och han fyller år snart och tänkte ge han en liten receptbok
med enkla och helst billiga recept
nån som vill hjälpa?
anna_rispan
Ska du göra receptboken själv?? Skoj idé!

lasagne är lätt. ostsås är relativt lätt att göra men det finns även ostsås färdig att köpa.

köttfärssås. finns en uppsjö olika varianter men alla är enkla att göra. desssutom kan man piffa upp med olika saker som majs, rivna morötter. spiskummin.

ugnspannkaka. vipsa o hälla i en långpanna. man kan ha i stekt bacon eller annat salt rökt kött. eller äppelklyftor.

soppa. man skivar o skär en massa grönsaker men sen sköter det sig självt. man hinner göra en massa när det kokar.

tomatsoppa. lättast av allt. man tar en burk passerade tomtaer. kryddar o spär efter smak. mjölk gör det lite mildare. man kan ha i pasta för att få de matigare. eller räkor om man gillar det. eller nåt annat man tycker om till tomater. ostsmörgåsar till.

kyckling o rotsaker i ugn. timjan i mängd störs över o lite olja. sen är det bara o vänta tills det är klart.
cecland
Fisk i ugn! Min favorittyp av mat och är jättelätt att variera.

Lägg ett (fryst) fiskblock i en form, täck med exv. krossade tomater blandat med lite chilisås. man kan lägga grönsaker runt om ifall man vill. salta och peppra. grädda i 200 grader i ca 30-50 min beroende på hur tinad fisken är.

variant, lägg (mjukstekt) purjolök i botten. Blanda ner en tsk fransk senap i en creme fraiche-burk och bred detta över fisken. salta och peppra. det blir jättegott!

Jag har några fler recept på min hemsida, länk finns i min profil. kanske något av dom kan passa...
stikkan
Pasta i alla former brukar funka bra med en god sås till tex:

Värmd cremefraiche med lite vitlök, salt o peppa+ lite brynt färs med paprika är gott till tagliatelle.

Chili con carne, färs med bönor o majs mm

Överbliven lax(rökt, kokt)+ lite olja, kryddor, citron till tagliatelle

recept på god äggröra till frukostmackan:
3 hackade kokta ägg, 1 msk majonnäs, ca 3 msk creme fraiche(efter smak), salt,vitpeppar,dill, lite kaviar +ev lite hackade räkor, kräftstjärtar.
ingrid fuxwall
Vet att det funnits en kokbok för fattiga studenter eller något liknande namn
lena:-)
Kolla in www.student.se och leta reda på fliken recept...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon