Full version: invasion av larver
k_haggy
Hej!
Hoppas någon kan hjälpa mig med att bli av med vad jag tror är någon sorts larv. De är 1 - 3 cm långa, brun/svarta med ljusa ränder på ryggen, petar man på dem rullar de ihop sig. De tar sig upp på husväggen under dagen och stannar längst upp i skarven vid taket eller fönsterna. På morgonen är det inte lika många, det verkar som de tar sig ner under kvällen/natten. På väggen mot söder har vi 100-tals larver på kvällen. Jag bifogar en bild, vet någon vad det är och hur man får dem att försvinna?
/Kristian

[attachment=2863:larv1.jpg]
zaaritha
Fy F-n, vilka äckliga larver! thumbdown.gif
Alba
Instämmer i Zaarithas kommentar.

Ett tips är att du även lägger frågan i "Natur" längre upp på första sidan.
Piccante
Bra idé att lägga ett inlägg i Natur avdelningen oxå. Ser det inte ut som om larverna spinner in sig? Finns en mängde spinnmalar men jag hittar ingen bild som stämmer överens med din när jag kollar på svenska fjärilar, på Naturhistoriska riksmuseet. De hade inte bilder på alla larver heller. Gossen ruda kan säkert säga vad det är.

Hur man blir av med dem? Antingen tar man livet av dem om man inte vill låta dem leva eller så blir de förr eller senare vuxna fjärilar och flyger sin väg.
zaaritha
Ser inte ut som fjärilslarver! Men Ruda eller Amaira vet nog?
k_haggy
Tack!
Jag lägger upp frågan under Natur också.

Markus_H > Jag tror inte larverna spinner in sig, det är bara lite spindelväv som satt i fönsterkarmen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon