Här en bild av Kejsarkronan Rubra Maxima, 3 st planterade 28 okt i höstas har jag skrivit upp,
en present av en god vän. Nu blommar dom som vackrast.
Åh så vackra Kajsa! Hade sådana i min förra trädgård och de är verkligen magnifika.
Vilka majestätliga

blommor!
Jag fick också av min granne för något år sedan, tyvärr så kom det bara ynka blad första året, och året därpå kom inget alls
Vad har du för läge, jord mm?
Mvh SaraB
pleximaster
19-05-2007, 19:19
Jag har älskat dem sedan jag var liten, kommer ihåg hur häftiga (exotiska) jag tyckkte de var… De luktar inge vidare dock.
Våra blommade tyvärr över redan innan 1 Maj i år.
mvh plexi
Alexander-VG-zon3
19-05-2007, 19:21
åhh så snygga ,,, tyvärr ruttnade min kejsarkrona
verkligen snygga
zaaritha
19-05-2007, 19:26
Våra växer på sydsidan o östsidan i ler-sandjord.
De blommar rikligt, men vissnar snabbt ...
Minns inte om det var så, när jag var barn?
Så har vi tigerlilja(har haft!), men de har tydligen gett upp o dött, tyvärr!
Pappa hade en hel, lång rabatt vid husväggen, de blommade rikligt--år efter år:::::::....
Vad har jag gjort för fel?
Jag satte gula kejsarkronor förra hösten och de blev jättebamsiga.
Samtidigt satte jag mörkt blålila hyacinter ihop med dom, blev läcker färgkontrast.
Nu har de blommat över och börjar släppa sina blomblad. Skall jag klippa
av stänglarna eller bara blomman eller......?
Marit O
20-05-2007, 07:23
Ett av de vackraste kejsarkronbestånden jag vet finns på en ödetomt. Blommar fint år efter år utna att någon klipper av vissna blommor.
Jag ÄLSKAR lukten av dem! Tycker det påminner om doften från en nyöppnad öl och assoierar av någon anledning till "stora båtarna" som så sent som på mitten av 80-talet trafikerade linjen Malmö-Köpenhamn.
Har den i på tre ställen i trädgården i olika väderstreck, har en lätt sandig jord, mycket kompost/ kogödsel i rabatterna. Dom är lynniga och kan blomstrejka nästa år för att sedan blomma året därpå. Man kan gräva ner benmjöl efter blommning, har kalkat runt ibland, annars inget. Brukar inte klippa något, utan dom får stå tills dom vissnar. På min framsida har jag en liten grupp Kejsarkronor som jag satte för 25 år sedan, dom kommer upp troget, alltid några som blommar och några som vilar, har aldrig delat lökarna då jag har en gammal pion strax intill.
Mina kejsarkronor står i kompakt lerjord och blommar troget varje år. Skulle gissa att de stått där väldigt länge. Jag brukar låta dem vissna ner innan jag klipper bort något.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.