emmapemma
19-05-2007, 17:45
Yo!
Tänkte återigen försöka mig på luktärt (de brukar aldrig lyckas för mig). Jag har hört tips om att man ska så dem i gamla toarullar. Jag har även förut sått dem i sådana, men nu när jag är "seriös"

måste jag bara få veta VARFÖR ska jag så dem i toarullar? Ska jorden ända upp till kanten, så att det blir djup jord för rötterna, eller ska jorden vara till hälften, så att det blir ett litet stöd för plantan när den tittar upp?
Trivs den i gödslad lerjordsrabatt?
/Emma
Lady Hamilton
19-05-2007, 17:55
OM du nu skall så i toarullar så fyll upp jord till ett par cm från kanten så att det blir "djup" för rötterna Men personligen sår jag aldrig i toarullar eftersom de så lätt möglar. Bättre då att så i höga plast muggar tycker jag
Om du söker på toarullar så kommer du att se att erfarenheterna av att odla i sådana är varierande.
Mvh
Fenja
Hej du! Pappersrullarna är till för att du inte ska skada de känsliga rötterna vid planteringen.
Fyll toalettpappersrullar med vanlig planteringsjord, en rulle per planta. Mellan jordytan och rullens kant ska det återstå 3 cm.
Vattna ordentligt.
Ställ rullarna tätt ihop i en plast- eller glasburk så står de stadigt och risken för uttorkning minskar. Så två frön i varje rulle och fyll på med jord ända upp till rullens kant. Vattna ytterligare.
Märk varje rulle med en såsticka. Groninstiden är 5-15 dagar. När plantorna är cirka 5 cm långa ska de gallras. Klipp försiktigt bort de rangligaste exemplaren och ställ plantorna sedan ljust och svalt, 10-15 grader.
Toppa plantorna när de har fått två till tre bladpar. Efter några dagar kommer plantorna att dela sig där de klippts av.
Luktärter kräver näringsrik och lucker jord och de vill stå soligt. De höga varianterna behöver stöd.
Plantera ut plantorna i början av juni med 10 cm mellanrum. Låt pappersrullarna vara kvar för att inte skada rötterna:
Vattna regelbundet och rikligt. Luckra jorden runt plantorna.
sqrulan
19-05-2007, 18:42
Jag hadde också tänkt att så i toa rullar,ställde dom i en glasslåda.
Men det blev inte bra,det blev så mycket jord mellan alla rullarna.
Så till sist sådde jag som vanlig.
emmapemma
19-05-2007, 20:51
Tack för alla svaren (sökte på luktärter... tänkte inte på toarulle-sökning

).
Efterom plantorna ska ut så snart som ett par tre veckor, chansar jag på att toarullarna duger... eller kan jag direktså och täcka med fiberduk? Tänkte nämligen så krasse samtidigt, och enligt fröpåsen går den att direktså nu!
/Emma
Du kan direktså luktärtorna med, låt dem ligga i blöt ett dygn innan sådd. Låt fiberduken vara på och lägg kanske på ett lager extra till risken för nattfrost är över.
Mvh
Fenja
Jag har i flera år sått i toarullar och har väl i princip varit nöjd.
I år "glömde" jag att så dem. För en styv vecka sedan petade jag ner lite halvgamla frön utomhus i en tunna med järnställning. Hade inga större förväntningar utan det var på en plats som egentligen var tänkt till mina Ipomea-plantor.
Utan att blötlägga.
De är redan uppe 2 cm!
Mia, zon 3
21-05-2007, 07:53
Jag har alltid hållts och förodlat luktärter, men nu har erfarenheten sagt att det inte lönar sig särskilt bra... Visst är de uppkomna ordentligt, men vid utplanteringen stannar de i växten så mycket att de direktsådda kommer ifatt. (Oavsett kruktyp - jag har testat flera) Och dessutom tycker jag att de blir stadigare och kraftigare när de är direktsådda. Men nu har jag bara erfarenhet från mina odlingsförhållanden - kanske är det viktigare att ha fått upp rejäla plantor om man t.ex. odlar i norr, med kortare säsong?
Våren 2006 sådde jag mina luktärter i vanliga, vita plastmuggar och det tyckte jag fungerade bra.
Det enda negativa var att de lätt välte när man bar lådan med plastmuggar in och ut vid avhärdningen.
Luktärter 2006-08-01
Mufflan
21-05-2007, 08:34
Jag tycker det fungerar bäst att diretså luktärtor och täcka över med fiberduk - de är väldigt känsliga för att flyttas och blir både kraftigare och stadigare av att direktsås
Mufflan
Man kan även så i tomma mjölkfp. och sen klippa söder dessa när det är planteringsdax. Funkar jättebra. Kom dock ihåg att klippa nåt hål i botten för dränering...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.