Full version: åhh så glad jag är
Alexander-VG-zon3
hejsan alla

var ute i dag och rensade och grävde ner änglatrumpeter och fixade lite .

så kollade jag till mina klätter växter min trumpetranka lever (seg) men där kommer nya blad lika så blåregnet har nästan fult utslaget och bokharabindan har många fina nya rankor (den gillade inte alls vintern) sen kollade jag till min passionsblomma som jag gav skydd vinter skydd då plus regnskydd och där växer jätte fint och här är en suddig bild på den .

sen kollade jag på platsen där jag planterat den som inte fick skydd i vinter mer än ett lager med gräs . och blev sååå glad kollade och så såg jag röda blad som stack upp då va det den som har kommit med 3nya små rankor . hade dödsförklarat denna men den va ju bara seg . sååå roligt att den klarade sig . ser framemot den nu till sommaren hur den klarar sig .
SaraB
ÅH vilken känsla!!!

Gläds med dig!! biggrin.gif

Hälsningar
SaraB
zaaritha
Grattis! tummenupp.gif
renate
Så roligt att du klarade övervintringen av dina växter ute.Man blir alltid glad när man hitta en växt som man tror är död.
Jag trodde min Boule de Neige har gett upp,men idag såg jag att det finns liv i rosen,så glad jag blev.
Alexander-VG-zon3
CITAT (renate @ 19-05-2007, 21:28) *
Så roligt att du klarade övervintringen av dina växter ute.Man blir alltid glad när man hitta en växt som man tror är död.
Jag trodde min Boule de Neige har gett upp,men idag såg jag att det finns liv i rosen,så glad jag blev.

japp det är jätte trevligt ,, min vita klätter ros fick jag klippa veck lite av ,ena sidan total död plus fick jag gräva upp en ros som också va stendö som jag trodde skulle komma igen men icke ( säkert en zon 1 ros)
Limeblossom
Vad roligt! Men nu måste jag fråga en sak....varför ser inte mina frösådda passionsblommors blad ut sådär? Dom ser inte alls lika ut... Dom växer mera rakt upp och bladen ser som sagt inte ut sådär. Finns det andra varianter?
zaaritha
Såg i dag att rosenhallonet klarat vintern o fått ca 3-4 dm höga skott!
Så glad!
Och; de rosor jag satte i höstas, har liv i sej--allihop!
Va´glad man blir......................
Alexander-VG-zon3
CITAT (Limeblossom @ 19-05-2007, 22:25) *
Vad roligt! Men nu måste jag fråga en sak....varför ser inte mina frösådda passionsblommors blad ut sådär? Dom ser inte alls lika ut... Dom växer mera rakt upp och bladen ser som sagt inte ut sådär. Finns det andra varianter?

hur gamla är dom har dom fått karaktärs bladen än?

dom ändrar blad när dom blir större

plus är ju mina ute så dom får ett mer 'hårdare' utseende typ dom första bladen är alltid mörk gröna/vin färgade av solen och blir mer mindre i formen och även grön mörkare och glansiga och tjockare/hårdare blad . har man dom inne blir bladen ljusa och även tunnare och större blad .

CITAT (zaaritha @ 19-05-2007, 22:33) *
Såg i dag att rosenhallonet klarat vintern o fått ca 3-4 dm höga skott!
Så glad!
Och; de rosor jag satte i höstas, har liv i sej--allihop!
Va´glad man blir......................

vad va det för rosor ?
zaaritha
Ja du Flaxss; jag minns ej namnen, bjöd på buskrosor på Tradera....
Satte dem ihop med marktäckare, med ca 5 meters avstånd.
Så--det är bara att vänta o se--vad det blir! Men; det lär jag väl
inte få uppleva i år?
Dålig på rosor!
Tar det några år innan de blommar?
Alexander-VG-zon3
CITAT (zaaritha @ 19-05-2007, 23:05) *
Ja du Flaxss; jag minns ej namnen, bjöd på buskrosor på Tradera....
Satte dem ihop med marktäckare, med ca 5 meters avstånd.
Så--det är bara att vänta o se--vad det blir! Men; det lär jag väl
inte få uppleva i år?
Dålig på rosor!
Tar det några år innan de blommar?

jag är verkligen inte så stark på rosor inte min sida . men jag flyttade en ros förra sommaren som inte blommade då ,, men är din ingen stickling så borde den väl blomma ???
zaaritha
Nja--de var rotade skott.....
Alexander-VG-zon3
CITAT (zaaritha @ 19-05-2007, 23:14) *
Nja--de var rotade skott.....

åhh tur dom klarade vintern ,, skyddade du dom ??

fast är dom rotskott så tror jag det kan ta en tid innan dom blommar men jag kan inte det med rosor så jag är inte alls säker
zaaritha
Nej jag skyddade dem inte! Vilket jag grälat på mej själv för!
Men--som sagt--de har blad o verkar vilja leva vidare..........
Alexander-VG-zon3
CITAT (zaaritha @ 19-05-2007, 23:20) *
Nej jag skyddade dem inte! Vilket jag grälat på mej själv för!
Men--som sagt--de har blad o verkar vilja leva vidare..........

men då kommer dom klara sig fint . du får visa när dom blommar !!!
zaaritha
Ska försöka, får ju ej in foto i album.........
Shit!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon