Full version: bladlöss
vivla
Jag har upptäckt att mina övervintrade pelargoner har bladlöss på sig. De står i växthuset tillsammans med b. la. gurkor och tomater, "smittar" bladlusen? , Dör lusen när jag sprutar såpvatten på eller ramlar de bara av. Hur ofta ska jag spruta?
Åsa, mälardalen zon 2
Många av de arter bladlöss som dyker upp på sommarblommor kan gå över på andra växter (men många arter i natiuren går bara på en eller några växter ex. äppelbladlusen går inte på alla växter).

Att bekämpa med såpa funkar på så sätt att såpan täcker över de rör på kroppen som lusen har, dessa rör andas lusen med = man kväver lusen med såpan och lusen dör enbart om man träffar den med såpan. Bladlöss idkar jungfrufödsel och de föder levande ungar under sommaren så det räcker med att man missar en lus för att det ska bli flera (+bladlöss kan bilda bevingade individer som kan flyga). Man kan alltså behöva bekämpa upprepade gånger med ca 1 v mellanrum, hur länge man måste hålla på beror på hur träffsäker man är med sprutan. Om det är krukodlade blommor som man kan doppa och vispa runt i en hink (bladverket alltså inte jorden) så tycker jag det är mer effektivt än att spruta.

Såplösningen blandas så att det är ca 0,5dl såpa till 1 liter vatten, gör du en hinkblandning använd inte iskallt vatten.
vivla
Tack Åsa, Det verkar inte vara helt omöjligt att bli av dem, men det är stora krukor så det blir nog till att använda sprutan giggle.gif. Lössen på pelargonerna är gröna, jag undrar om det finns svarta löss också? En buske i trädgården har massor av svarta kryp på undersidan av bladen så de krullar ihop sig. eller är det annan ohyra?
Åsa, mälardalen zon 2
Japp löss finns i många färger de finns både i grön, röd, svart och gråaktig variant.

Kan även tillägga att löss på buskar och träd inte är så värst skadliga man måste inte rensa trädgården fri från ohyra de som äter löss ex. nyckelpigor, blomflugor etc. måste ju också få något att äta (bladlössens fiender dör också av medlen man sprutar ut)
vivla
Nej, det är ju sant. Allt levande behövs ju kedjan...tack för dina svar Åsa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon