Annika i Korsholm, Finland
24-06-2003, 06:14
Har upptäckt att någon har fixat ett hål just under knoppen på jordgubbar och rosor och att det lätt till att knoppen dör och faller av. Vem är det som har kalasat? Det finns nog många knoppar kvar, så är det något jag kan göra nu för att få ha resten ifred?
Såg också igår att vissa av rosens knoppar var "fastlimmade" med ett blad och delvis uppätna. Ungefär som om en larv varit där. Jag såg i alla fall inga odjur annat än bladlöss. Men det är väl inte de som har ätit av knoppen.
Med några bladlöss fanns också några millimeter långa gröna larver. Äter dessa också på rosen?
Bladlössen bekämpar jag tills vidare med att klämma ihjäl dem. Men de odjur som bitit av knopparna och inte syns till är svåra att klämma ihjäl. Borde jag ta till gift och hurudant i så fall?
Hej, Annika, låter som du fått besök av jordgubbsviveln (liten svart snabelförsedd bagge). Kan behandlas med pyretroid. Vad rosorna drabbats av vet jag inte säkert, men möjligen har du fått besök av rosenskottstekeln eller liten rosbladsstekel. Oberoende är det bäst att du plockar bort alla angripna skott, blad och larver du hittar.
Micke
(från Kyrkslätt)
Annika i Korsholm, Finland
25-06-2003, 06:01
Är det ok att spruta på pyretroid när det även finns jordgubbskartar? Det brukar ju vara en karantärnstid efter sprutning. Hur lång är den i detta fallet?
Kanske man kan använda samma medel på rosorna?
Tack i alla fall! Får hålla utkik efter medel mot jordgubbsviveln.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.