Full version: Citronmeliss
zaaritha
Har två plantor av citronmeliss, inköpta på Willys. Ställde dem--helt enkelt--på jorden i en stor kruka med
ampellilja. Har vattnat mycket o de har vuxit; men: kan jag nu sätta ut dem i stor kruka?
pleximaster
Det kan du säkert, ska du plantera dem i lorden så tänk på att Citronmeliss sprider sej som ogräs. Ta en stor plastkruka och slå ut botten på den, gräv ner och plantera i den så är det lättare att hälla den i schack.

mvh plexi
noora
Jupp, du kan sätta dem ute. Det bästa är att vänja dem lite försiktigt vid utelivet. Ställ ut dem i skuggigt läga på dagen och plocka in dem över natten. Gör så i kanske en vecka innan du sätter ut dem dygnet runt.

Om du har trädgård kan du plantera dem direkt i landet, annars kan du ha dem i kruka. Citronmeliss sprider sig efter ett tag, så ge den mycket utrymme om du sätter den på friland.
Eva i Västerås
Fast jag tycker citronmeliss sprider sig mest med frön, så om man tar bort blomstjälkarna håller den sig inom rimliga gränser.
rosita
CITAT (Eva i Västerås @ 21-05-2007, 12:27) *
Fast jag tycker citronmeliss sprider sig mest med frön, så om man tar bort blomstjälkarna håller den sig inom rimliga gränser.

Samma här, om man klipper av alla blommor, så håller den sig i "sin tuva". Det verkar inte som att den sprider sig med rötterna, utan bara via blommorna.
ewa zon 3
Får man citronmelissen att trivas kan använda den som en alldeles fantastiskt doftande marktäckare.
Hade två stora plantor som trivdes alltför bra i en vanlig trädgårdjord så jag testade att dela upp plantorna i massa småplantor och hacka ner dom i trädgårdens mest ogästvänliga del. Hårt packad jord i solig slänt där inte ens ogräsen trivdes särskilt bra.
Redan året därpå hade citronmelissen täckt slänten och i år några år senare så skulle några tuffa rosor placeras mitt i härligheten.
Min man som fått hacka de ursprungliga hålen drog ut på det men när han väl kom till skott så gick det lätt att gräva rosgroparna.
Citronmelissen hade på något sätt luckrat upp jorden. Klipper man ner citronmelissen efter blomning så kommer den snällt igen med nya fräscha blad och blir inte så träig + att man slipper alla frösådder. Verkar må bra av att delas regelbundet för att stimulera tillväxt.
Ooops blev långt blush.gif Men citronmeliss hör som ni kanske förstår till en av mina favoriter.

/Ewa
Ewa L
Det var ett trevligt program på TV2 igår vid 18-tiden som handlade om örter. Dagens ört var just Citronmeliss.

Det är inte klokt vad mycket man kunde göra av den. Bl.a. en salva som var effektiv mot mun-herpes och självsprickor.
De gamla munkarna (och kloka gummor/gubbar) visste det redan på sin tid, men nu hade de undersökt den i labb.

Kanske något för min namne i zon 3 att kolla ev. repris?
ewa zon 3
Men tack thanks.gif
Det ska jag absolut kolla in. Såg reprisen om brännässlor och det var mkt intressant.

/Ewa
Ewa L
En sak tyckte jag dock var lite konstigt med programmet. När hon gjorde salvan visade hon tydligt vilka ingredienser hon använde (bivax bl.a.). Dessutom tillförde hon "5 droppar eteriska oljor" av citronmelissen. Men hur sjutton fick hon till dropparna??

Ewa; om du tittar på reprisen kan du väl försöka se om du fattar bättre än jag. biggrin.gif
Tanken på en egen, ren salva tilltalar mig. Inte för att jag har just Herpes, men däremot är jag storkonsument av "trynvalla" eftersom jag är så torr.
Hannifer
CITAT
Dessutom tillförde hon "5 droppar eteriska oljor" av citronmelissen. Men hur sjutton fick hon till dropparna??

Nu missade jag i och för sig programmet, men hon hade troligen köpt oljan. Det brukar vara för omständigt för privatpersoner att framställa eterisk olja själva.
noora
På www.shenet.se kan man hitta lite information om hur man framställer eterisk olja. Ja, det är omständigt och inget man ger sig på hemma. Det är lite synd att man gärna vill ha eteriska oljor i salvor, tvålar m.m. för att få ordentligt med doft och verkan på dem. Helst skulle man ju vilja använda sina egna örter smile.gif
Fenja
CITAT (noora @ 23-05-2007, 12:28) *
På www.shenet.se kan man hitta lite information om hur man framställer eterisk olja. Ja, det är omständigt och inget man ger sig på hemma. Det är lite synd att man gärna vill ha eteriska oljor i salvor, tvålar m.m. för att få ordentligt med doft och verkan på dem. Helst skulle man ju vilja använda sina egna örter smile.gif

Gör ett oljeavdrag, doften följer med rätt bra i olivolja tycker jag!!
Mvh
Fenja
noora
Jag har aldrig riktigt lyckats få så mycket doft i oljan att det skulle kunna användas i stället för eterisk olja. Till salvor funkar det med oljeavdrag, där ska man ju ha rätt mycket olja.
Fenja
Givetvis blir det inte samma styrka och renhet på ett oljeavdrag som på eteriskolja... rolleyes.gif
Mvh
Fenja
Ewa L
Intressant diskussion!

Nu var det ju iofs inte doften utan det verksamma ämnet som hon var ute efter när hon gjorde salvan. Tror ni att det skulle funka med oljeavdrag då?

Skulle ju kunna prova själv och svara er istället. Men då lär det dröja med svaret. rotfl.gif
ewa zon 3
Tittade på reprisen igår och den eteriska olja hon använde kom från en lite flaska som redan var färdig.
Tycker det är svårt att hitta eteriska oljor god kvalité om det inte bara är doften man är ute efter utan också örtens ev läkande egenskaper mm. De flesta som säljs idag är enbart doftoljor där alla säljs till samma pris. "Riktiga" eteriska oljor brukar ha olika pris pga att vissa är mycket dyrare att tillverka. Någon som känner till var man kan få tag på bra eteriska oljor?

/Ewa
Fenja
CITAT (Ewa L @ 24-05-2007, 08:17) *
Intressant diskussion!

Nu var det ju iofs inte doften utan det verksamma ämnet som hon var ute efter när hon gjorde salvan. Tror ni att det skulle funka med oljeavdrag då?

Skulle ju kunna prova själv och svara er istället. Men då lär det dröja med svaret. rotfl.gif

Det är främst de verksamma ämnena du frigör genom ett avdrag i olja, vin, hetvatten eller sprit.
Mvh
Fenja
Rosa Alba
Kan man läsa på danska så har programmet en hemsida: http://www.dr.dk/urt

Där står det mer om eteriska oljor :-) Måste också skaffa mig en citrinmeliss rolleyes.gif
Ewa L
CITAT (Fenja @ 24-05-2007, 11:09) *
Det är främst de verksamma ämnena du frigör genom ett avdrag i olja, vin, hetvatten eller sprit.
Mvh
Fenja

Fenja, låter man citronmelissen ligga och dra antingen i något av ovanstående, eller en blandning av alltihop? Tycker det låter mycket intressant och vill absolut försöka, men som sagt hur gör jag?
Proportioner? Tid?
Fenja
Fyll en glasburk med citronmeliss, packa i så mycket du kan! Sedan fyller du burken ända upp med olivolja (till salva, massageolja, badolja, dutta lite på tinningarna när du känner dig nere eller ur form) eller med 40 % sprit (gott i drinkar med jordgubb eller tillsätt vit sirap och gör likör) eller ett sämre vitt vin (underbart sommarvin, eller bålbas) så att det täcker bladmassan helt. Oljan ska sedan stå i ett soligt fönster i 6-8 veckor. Alkohol eller vin i 4-6 veckor, förvaras mörkt. Skaka burken någon gång då och då.
Därefter silar du allt (inte tillsammans om du gör flera avdrag, utan var för sig) genom en duk och använder på det sätt du föredrar.
Mvh
Fenja
Ewa L
Tack Fenja! smiley_small_hug.gif
Skall definitivt göra lite olja till att börja med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon