Full version: Gullregn
Tommy
Hej på er... efter lite tips om mitt gullregn i höstas så har den i år mer gula blommor än nånsin biggrin.gif biggrin.gif

Men då helt plötsligt såg jag en bild på ett gullregnsträd i nån tidning och blev sugen på det... går det att stamma upp min mångstammiga "buske" så att det blir mer krona på den. När i såna fall? Nånting man behöver tänka på?

Hoppas att det går för jag vill plantera massor med pingst- och påskliljor runt om som skall blomm till våren. smile.gif
Louise i Göteborg
Man kan göra vad som helst med ett gullregn, världens tåligaste träd. Nåja lite överdriver jag kanske.
Är du säker på att bilden du såg verkligen var uppstammad gullregn och inte gullregn ympad på stam? Så "trädigt" blir aldrig det första. Men det går enkelt att få en kal bit längst ner. Kan bli urtjusigt när de hänger över dina vårlökar.
Karin i Småland
Mitt Gullregn (7 år gammalt och ca 4 m högt) var fram till förra hösten en mycket flerstammig s.k buske. Jag sparade ca 8-10 av de mest rakväxande inre stammarna och kapade bort alla kvistar på dem upp till min "hakhöjd"....... den har tidigare år endast blommat med 1-4 hängande klasar, men denna våren blev den helt översållad med gula fina klasar......verkligen en härlig syn när de hängde ner inunder kronan. Tror den gillade att bli utglesad så det blev mer ljus biggrin.gif
KURT
CITAT (Louise i Göteborg @ 24-06-2003, 08:24)
Man kan göra vad som helst med ett gullregn, världens tåligaste träd. Nåja lite överdriver jag kanske.
Är du säker på att bilden du såg verkligen var uppstammad gullregn och inte gullregn ympad på stam? Så "trädigt" blir aldrig det första. Men det går enkelt att få en kal bit längst ner. Kan bli urtjusigt när de hänger över dina vårlökar.

Vet du vilken grundstam man "brukar" ympa gullregn på?
Louise i Göteborg
Ingen aning!
KURT
et finns tydligen olika arter av gullregn, och de blir också olika höga. Hybridgullregnet (korning mellan alpgullren och sydgullregn) blir högre än sina föräldrar och har sämre fruktsättning (mindre risk för förgiftning, blommningen är ändå bra). Så jag "tror" att många/en del av de riktigt stora gullregnsträden man ser skulle kunna vara hybridgullregn?
Tommy
CITAT (Louise i Göteborg @ 24-06-2003, 08:24)
Är du säker på att bilden du såg verkligen var uppstammad gullregn och inte gullregn ympad på stam?

Nä, säker är jag inte... det var nog bara ett mycket gammalt exemplar av gullregn för stammarna var väldigt mycket grövre än de på min buske.

Är det någon som har några bra bilder på det här så att man kan se hur högt upp som man skall rensa?

När på året skall det ske?
Tommy
CITAT (KURT @ 24-06-2003, 08:59)
et finns tydligen olika arter av gullregn, och de blir också olika höga. Hybridgullregnet (korning mellan alpgullren och sydgullregn) blir högre än sina föräldrar och har sämre fruktsättning (mindre risk för förgiftning, blommningen är ändå bra). Så jag "tror" att många/en del av de riktigt stora gullregnsträden man ser skulle kunna vara hybridgullregn?

Hur vet man vad man har för sort? Vari består skillnaden utseendemässigt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon