Hej!
Av grannens far (som brukar prata trädgård och grönsaker med mig) har jag fått fröer till tre olika rara växter. Hans önskan var att jag ska odla dem för att få fler frön (och dela med mig av antar jag). Nu undrar jag hur jag ska gå tillväga med detta.
Två fröer är kålrotsfrön: 'Drottning' och 'Finsk blå'. Kan jag odla dessa bredvid varandra utan risk för korspollinering (har ingen aning om hur de pollineras), eller hur ska jag gå tillväga?
Sedan fick jag fröer till en vikingatida ärt, som eventuellt ska bli svart. Med tanke på hur dåligt det har gått för mig tidigare att odla luktärt, är jag lite rädd att ärten inte kommer att lyckas (även om ärtor är goda).
Finns det någon person man "bör" kontakta vad gäller rariteter (för då får jag veta hur kritiskt det är att sådden lyckas). Själv tänkte jag på Lena Israelsson, men vet inte hur/var man får tag på henne.
I övrigt blev jag lycklig som ett litet barn, när jag fick en sådan betydande gåva (jag menar, vi brukar bara snacka igenom syrenerna, och helt plötsligt anförtror han mig detta!). Trädgårdsintresse är verkligen generationsbrytande!
/Emma