emmapemma
Hej!

Av grannens far (som brukar prata trädgård och grönsaker med mig) har jag fått fröer till tre olika rara växter. Hans önskan var att jag ska odla dem för att få fler frön (och dela med mig av antar jag). Nu undrar jag hur jag ska gå tillväga med detta.

Två fröer är kålrotsfrön: 'Drottning' och 'Finsk blå'. Kan jag odla dessa bredvid varandra utan risk för korspollinering (har ingen aning om hur de pollineras), eller hur ska jag gå tillväga?

Sedan fick jag fröer till en vikingatida ärt, som eventuellt ska bli svart. Med tanke på hur dåligt det har gått för mig tidigare att odla luktärt, är jag lite rädd att ärten inte kommer att lyckas (även om ärtor är goda).

Finns det någon person man "bör" kontakta vad gäller rariteter (för då får jag veta hur kritiskt det är att sådden lyckas). Själv tänkte jag på Lena Israelsson, men vet inte hur/var man får tag på henne.

I övrigt blev jag lycklig som ett litet barn, när jag fick en sådan betydande gåva (jag menar, vi brukar bara snacka igenom syrenerna, och helt plötsligt anförtror han mig detta!). Trädgårdsintresse är verkligen generationsbrytande!

/Emma
Fenja
Jag skulle fråga han du fick dem av om hur han odlat och skött dem.
Mvh
Fenja
emmapemma
Jag tror inte han har gjort det själv. Han har inte trädgård själv, utan tar hand om sin dotters trädgård för skojs skull. Jag frågade om korspollinering, men han visste inte det. Jag tänkte ju inte på att fråga hur han fått tag i fröerna, för det kom så plötsligt, och han försvann så fort efteråt.

/Emma
Eva 33c
Fröodling av köksväxter, som jag själv bara läst om men inte provat, är inte alldeles enkelt. Har man två sorters kålrot tex måste de odlas åtskilda från varandra (och även eventuella grannars kålrots odlingar) Avståndet handlar om 500 till 1000 meter. Fast när det gäller kålrot, som är en tvåårig växt, dvs den blommar först andra året, så odlar man dem som vanligt första säsongen. Sedan gäller det att övervintra rötterna, jordkällare är kanske vanligast, för att sedan plantera ut dem nästa år och låta dem blomma. Kanske ska du ta en sort per år om du inte kan ordna avståndet mellan sorterna i din trädgård. Ärter är ju enklare eftersom de blommar och ger frö under samma säsong. Men jag tror ärterna måste eftermogan ibland för att bli grobara.
Läs mer om fröodling på froodling.se. Här finns bla en handbok i pdf-format att ladda ner. Mycket intressant läsning.
Det finns också en speciell förening för fröodlare Föreningen Sesam som säkert kan svara på frågor runt detta och om "rariteter".
Lycka till! tummenupp.gif
emmapemma
Tack Eva, för länktipset!

Ja, jag hade någon tanke på att ta en sort per år, men jag trodde förstås att övervintringen kunde ske i jorden (tänkte odla i pallkrage). Hittillls har bara övervintring lyckats för mig när jag sköter mina pelargoner och citronträdet, känns som ett riskprojekt att övervintra kålrötter... På den positiva sidan är ju att jag har svårt att tänka mig någon kålrotsodlare inom en radie på 500-1000 meter, bor i ett bostadsområde med pyttetomter (och det verkar bara vara jag som inte fascineras av en smaragdgrön golfgreen på tomten rolleyes.gif ).

Jag vet ju inte hur "rara" dessa växter är, men om de verkligen är rariteter, vill jag ju inte gärna sumpa möjligheten att frö-odla dem, ifall det är bra sorter. Framförallt en svart ärt tycker jag är spännande...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon