HelenaW
Undrar om jag borde toppa mina små tomatplantor? De sattes 1/4 och är nu ca 18-20 cm höga, men ganska klena tycker jag (har aldrig frösått tidigare). Dock har de förgrenat sig lite i toppen, så det är inte bara en stängel. Har flera sorter, bl a biff och ampel.
Åsa, mälardalen zon 2
Tomat toppar man aldrig men vissa sorter brukar man tjuva. Busktomater tjuvar man aldrig.
Trädgårdskatten
vad menar man med att tjuva? är det bladen längst ner man tar bort eller..? i vilket syfte? har hört talas om det förut men kommer inte ihåg riktigt.. blush.gif
*Stintan*
det är dom små skotten som växer fram på stammen vid bladfästet som ska tas bort smile.gif
Preussen
den här länken ligger på annan tomattråd men är fortfarande informativ.
tjyva
Jonas70
CITAT (HelenaW @ 19-05-2007, 23:40) *
Undrar om jag borde toppa mina små tomatplantor? De sattes 1/4 och är nu ca 18-20 cm höga, men ganska klena tycker jag (har aldrig frösått tidigare). Dock har de förgrenat sig lite i toppen, så det är inte bara en stängel. Har flera sorter, bl a biff och ampel.

Låter mest som om de har fått för lite ljus. Hur har du dragit upp dem?
Du kan ju alltid plantera om dem djupare vid omplantering. Det brukar hjälpa mot rangliga plantor.
uno
Toppskottet skall vara kvar. Den eller de andra skall Tjyvas nypas bort i vart fall på bifftomaten. Men Du, var försiktig det har hant mig att jag av misstag nyper bort toppen. Vänta med att tjyva högst upp på plantan tills Du säkert ser vat som är topp och vad som är sidogren. Ampeltomat skall väl inte tjyvas? Det verkar konstigt med en ampelväxt som endast har en lång hängande stam.
Jonas70
Varken ampel- eller busktomater ska tjuvas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon