akan
Hej,

Jag har fått en liten jordplätt som jag tänkte plantera något på. Nu undrar jag vad man kan odla på ett ganska soligt ställe (kanske lite vindar ibland) i zon 3-4?
Någon typ av tomat? olika grönsaker?

mvh
akan
TantGredelin
Lite frågor innan det KAN komma svar: Hur stor plätt? Hur länge ska du ha den? Växer det nåt nu eller är det öppen jord? Hur långt har du till din jordplätt?
akan
kommer väl ha den ganska länge...vet inte om jordplätt var rätt ord, det är en liten rabatt på ca 1,5x4 meter. Just nu har jag bara några jordgubbsplantor där.
ewa zon 3
Vill du odla tomater så prova att odla 20 liters murarhinkar med dräneringshål en bit upp på hinkens sida och kodgjödsel på påse blandat med lite grov sand blir kalas för tomaterna. Om ätbart är temat så är det svårt att misslyckas med tex ruccola och andra snabba bladväxter.

/Ewa
TantGredelin
smile.gif En trevlig sak att odla, som tar lite plats eftersom de växer uppåt är salladsärtor, välj Salladsärt hög, och skaffa snygga stödpinnar. en kraftig tvåmeters pinne eller ett färdigt stöd av aluminium eller bambu. Sedan sår du 5-6 ärter runt varje stöd, och väntar in resultatet. Goda söta ärter som kan ätas råa eller förvällda. Jag brukar täcka arterna när jag har sått, så att inte fåglarna äter upp dem. Låt täckväven vara kvar tills ett par blad har utvecklats.
Du kan väl berätta och visa någon bild när du har kommit igång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon