Full version: invasion av larver
k_haggy
Hej!
Hoppas någon kan hjälpa mig med att bli av med vad jag tror är någon sorts larv. De är 1 - 3 cm långa, brun/svarta med ljusa ränder på ryggen, petar man på dem rullar de ihop sig. De tar sig upp på husväggen under dagen och stannar längst upp i skarven vid taket eller fönsterna. På morgonen är det inte lika många, det verkar som de tar sig ner under kvällen/natten. På väggen mot söder har vi 100-tals larver på kvällen. Jag bifogar en bild, vet någon vad det är och hur man får dem att försvinna?
/Kristian

[attachment=2903:larv1.jpg]
amaira
Hm, mycket "lustiga" ... g.gif Tycker de ser ut som mångfotingar... Hur ser fötterna ut? Fast de lever väl inte sådär...

Inte den vanliga som man hittar i backen under stenar och så, den är enfärgat mörk, men när jag sökte på Googles fann jag denna. Tyvärr förstår jag inte språket och vet inte vad jag fann...
Piccante
CITAT (amaira @ 20-05-2007, 18:56) *
Hm, mycket "lustiga" ... g.gif Tycker de ser ut som mångfotingar... Hur ser fötterna ut? Fast de lever väl inte sådär...

Inte den vanliga som man hittar i backen under stenar och så, den är enfärgat mörk, men när jag sökte på Googles fann jag denna. Tyvärr förstår jag inte språket och vet inte vad jag fann...

Du är nog på rätt spår amaira! Jag kunde inte med att fråga k_haggy om det var spindelväv i hörnen utan tog förgivet att det var något spinn från "larverna" och svarade korkat i den ursprungliga tråden. Har kollat i nationalnyckeln nu och Dvärgkejsarfoting Brachyiulus pusillus är vanligaste av de 3 arter som har gula ränder på ryggen. Fast de lever i regel inte på husväggar utan i kärr? Finns bara i södra Sverige dessutom.
amaira
CITAT (Markus_H @ 20-05-2007, 20:03) *
Fast de lever i regel inte på husväggar utan i kärr?

Kanske en idikator på fukt i väggarna? rolleyes.gif - får vi hoppas att det inte är...
k_haggy
Tack för att ni tagit er tid att kolla upp larverna, eller vad det nu är. Eftersom huset är byggt 2002 så tror och hoppas jag inte att det är fukt i väggarna. Jag bor i och för sig så långt ner i Sverige man kan komma, utanför Ystad, men det finns inga kärr i närheten. Det enda som finns är vanliga magra ängar. Igår la jag märke till att det fanns en hel del på asfalten på cykelbanan här utanför också.

Fortfarande ingen som har något tips på hur man håller dem borta från väggarna?!? Ta bort dem för hand är inte att tänka på, dagen efter är det lika många igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon