Full version: Gummiflöde
Johanna V
Vi har precis platerat ett körsbärsträd här hemma. Och eftersom grenarna pekar rakt upp så tänkte jag böja dem en bit så att vi kunde få en vidare krona, men jag fick info om att man böjer grenarna så kan det bildas gummiflöde.
Kan det bli det även om man bara böjer grenarna litegrann? Om man inte börjer kommer grenarna breda ut sig när trädet bli äldre, eller kommer de fortfarande växa rakt upp?
Trädet är prunus avium 'sam', om det kan ha någon betydelse.

Så här ser trädet ut nu.

Tacksam för hjälp.
Johanna V
Ingen som vet?
Big Gardener
Det finns ingen anledning till att böja grenarna. De upprättväxande grenarna kommer att bilda en mer utbredd krona med tiden och är inget man "rättar till" vare sig genom beskärning eller böjning.

Gummiflöde är en stressrelaterad fysiologisk sjukdom i framför allt körsbär. Den uppkommer vid olika typer av stess så som mekaniska skador på stam, torka, felaktig beskärning, syrebrist till rötterna, djup tjäle eller för djup plantering.
Johanna V
CITAT (Big Gardener @ 21-05-2007, 15:59) *
Det finns ingen anledning till att böja grenarna. De upprättväxande grenarna kommer att bilda en mer utbredd krona med tiden och är inget man "rättar till" vare sig genom beskärning eller böjning.

Gummiflöde är en stressrelaterad fysiologisk sjukdom i framför allt körsbär. Den uppkommer vid olika typer av stess så som mekaniska skador på stam, torka, felaktig beskärning, syrebrist till rötterna, djup tjäle eller för djup plantering.

OK.
Tackar så mycket för svaret. Då vet jag hur jag ska göra!
Cilla
Japp, och som tillägg till Birger kan sägas att de lägst sittande grenarna på trädet alltid kommer att sitta på samma ställe men bli grövre, mer nedfallande och långa. Körsbär växer snabbt och inom några år kommer grenarna att sticka ut över vägen. För att råda bot utan att behöva såga i grova grenar (som bl a kan ge gummiflöde), gör uppstamningen när grenarna är unga. Lämpligt kan vara när trädet stått i backen en växtsäsong, och i Juli, augusti, september som är tiden man beskär körsbär. Grenarna från stammen ut mot gatan kommer ni att behöva ta bort ett par stycken varje år till dess att de översta sitter på den höjd som fungerar för bilar, lastbilar mm att komma under. Grenarna inåt er trädgård kan sitta lägre, t ex så att ni kommer under dem gåendes.
Titta på stadsträd och gatuträd och var deras nedersta grenar sitter så förstår ni vad jag menar, och denna typ av uppstamning gör man lite varje år.

Att många trädgårdsträd inte uppnår ens hälften av sin möjliga ålder beror på att många upptäcker detta för sent, när grenarna är grova, och då kapar dem för att få plats, kunna gå under mm. Då uppstår röta i de stora snitten och om grenarna växte från stammen uppstår röta i trädets mest centrala del.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon