Full version: Gul gräsmatta
Marloo
Vi sådde gräsmattan för 2 år sedan (Bröderna Nelson - Royal). Den tog sig fint och är väl som gräsmattor är mest, det finns en del ogräs i den, vi klipper den ca var 5:e dag. Det som skiljer den ifrån andra gräsmattor är att den är gul, den ser torr ut trots regn, gödsling mm. vad kan det bero på? Skulle vilja ha en riktigt grön och fin gräsmatta, hur lyckas man?

Tacksam om ni har tips och idéer!
Louise i Göteborg
Du kanske gödslar för mycket. Särskilt om man använder högkonsentrerade gödselmedel som höns- eller konstgödsel blir ibland mattan bränd.
Annars är det nog bara att vänta. Det tar tre generationer att skapa en gentleman och tre sekel att skapa en gräsmatta. Med åren växer rotmassan till och blir tätare och grönare.
Pher
Kan tillägga att om du skulle få en "perfekt" fin gräsmatta så låt för guds skull ingen "pojkspoling" sköta den när du är på semester om du nu kan ha semester...
För en riktigt fin gräsmatta är superkänslig. (tycker jag)

Själv fick jag som 13 åring uppdrag att sköta en värsting gräsmatta, och jag lyckades sabba den totalt, och detta på ca 2 veckor tror jag det var... Oj oj vilken vånda jag hade när paret kom hem från sin semester. *panik* Gräsmattan hade då börjat blivit gulaktig. Den blev sig aldrig sig lik igen.

\Bara ett gott råd wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Du kanske även klipper den för kort. Mina grannar har alltid gul gräsmatta oavsett väder och de verkar tro att ju lägre gräsmatta desto bättre, de snaggar den nästan jämns med marken.

Hur man klipper gräsmattan beror på vad man ska använda den till men man bör inte klippa den lägre än 4cm, och då är en såpass kort gräsmatta en paradgräsmatta som kräver en hel del gödning + vattning mm. + en paradgräsmatta ska man inte gå och springa så mycket på. Ska gräsmattan tåla spring så är det en bruksgräsmatta och då ska den vara mellan 6-9cm hög, ett högre gräs tål slitage bättre än ett lågt.

+Är det torka eller risk för torka så bör man undvika att klippa gräsmattan i onödan, en högre gräsmatta är mera torktålig än en kort.

+Använder du rotorklippare så river den av grässtråna och då brukar man lätt få gula toppar på grässtråna.
Christer C
Anekdot i sammanhanget: Gräsmattan vid lutande tornet i Pisa är det förbjudet att gå på. Den beträds av ca 8 000 000 människor varje år och är vad jag minns ganska fräsch. :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon