lena:-)
Någon mer erfarenhet av hushållskompost och sniglar. Jag funderar på att inhandla en kompostbehållare typ "Johanna" eller vad de kan heta nuförtiden. Tyvärr har jag ju en hel del sniglar som även hålls i närheten av trädgårdskomposten, en "öppen nätkompost".
Kan det tänkas att sniglarna även tar sig in i hushållskomposten? Den kan ju vara igång nästan hela året så det borde ju vara en ypperlig övervintringslya för bostadslösa sniglar ?
puskas5
Jag har både skogssniglar och åkersniglar i min hushållskompost. Tyvärr tror jag att det har medfört att jag också har åkersniglar i mina pallkragar där jag har lagt hushållskompost.
I år prövar jag en ny lösning. Jag samlar hushållsavfallet i papperspåsar som jag hämtar hos det lokala renhållningsföretaget. Jag lägger hela påsen i komposten och täcker den med trädgårdskompost som är så nedbruten att den inte ska intressera sniglarna. Täckningen ska förhoppningsvis också medföra att sniglarna inte hittar hushållsavfallet. Får väl se om det funkar.
Myrilla
Hej,

Jag har oxå sniglar i min Johanna, men de sitter på väggarna. Brukar ta bort dem jag ser. Inte kan de väl leva i själva komposten, det blir väl för varmt för dem när den brinner?

ingrid fuxwall
Själv har jag sniglar men har inte märkt att de finns i varmkomposten, är kanske blind???
lena:-)
Låter som om det skulle funka, tänkte aldrig på att det kanske blir för vamt för sniglarna.
Tack för hjälpen
Discogiraffen
Har för tillfället samma besvär, trodde jag blivit av med de flesta sniglar efter idogt jagande - så öppnade jag komposten... De sitter som sagt på väggarna, men kan det funka att peta ner och begrava dem i kompostmaterialet?? De sitter så pass långt ner att de är svåra att lyfta upp. Kan för övrigt rekommendera Snigelfritt från Weibulls - dyrt men effektivt!
rosita
Mördarsniglar, liksom andra sniglar, stortrivs i komposter! Varmkomposten är för varm innerst inne, men de sitter ofta på väggarna. För ett par år sedan, när jag skulle tömma varmkomposten på hösten, hittade jag stora äggsamlingar under komposten. Där låg de ju helt skyddade inför vintern! mad.gif Nu tog jag ju bort dem och minskade därmed antalet sniglar sommaren därpå! yahoo.gif I vår trädgårdskompost har jag plockat säkert 1500 sniglar i år och i varmkomposten ca 30.
Discogiraffen
Men suck... Kan man inte vinna över de små äckliga kräken?? Inte ens miljövänlig kan man vara utan att de kommer och snuskar ner... Fast å andra sidan kanske det är bra om de lägger ägg under komposten, då vet man ju var man kan 'skörda' flest av dem och på så sätt slippa de stora mängderna i trädgården. -cry-.gif Idag åt jag för övrigt min allra första egenhändigt odlade (snigelfria) gurka! Det var faktiskt den godaste jag ätit i hela mitt liv bravo.gif
tina1704
Jag är både blomster o djurvän men jag har ingen pardon för sniglarna som äter upp de späda bladen på mina Dahlior. När det är fuktigt ute på kvällen går jag runt med en sax i handen och klipper dem mitt i tu. Snabbt o humant. Även finns de i komopsten och kryper på kanterna för t.o.m. maskarna tycker det blir förvarmt.Äggsamlingarna finner man ofta under krukor som står lite fuktigt eller under rötterna på stora plantor.T.ex. när man ska gräva upp Dahliorna till hösten.Det är viktigt att man även tar död på äggen genom att hälla salt på eller lägga dem i vatten .Kanske någon har en bättre ide? Det verkar som det verkligen är ett snigelår iår.
KURT
Det finns ju olika modeller av varmkomposter. De modeller där man roterar komposten kan rimligen inte sniglar eller ägg överleva i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon