Isabell10
20-05-2007, 12:37
Jag har två plantor av tomaten sungold hemma.
Köpte dom för ca 2 veckor sedan på en plantskola.
Dom sitter ute i krukor.
Undrar nu varför dom inte har blommat och varför dom ser så rangliga ut?
Ska man inte kunna ha dom ute redan nu i skyddat läge?
Hur många tomater brukar varje planta ge?
Hur ska jag sköta dom?
Hur låg temperatur på natten tål plantan?
Kan man täcka över dom med nåt så dom inte står i blåst kyla?
Alla tips om dessa tomat plantor tas tacksamt emot.
Åsa, mälardalen zon 2
20-05-2007, 13:04
Det bör inte gå under +7 det är för tidigt att ha tomat ute i gävle du bör vänta några veckor till åtminstone tills järnnätterna i juni har passerat. Sungold är en mycket kraftigväxande tomat och bör ha en hink på runt 20-25liter. Den ska bindas upp och tjuvas den ska bli som en jättelång lian på flera meter. Sungold hör inte till de snabba sorterna och den brukar nog främst odlas i växthus men har du ett varmt hörn eller en varm husvägg lär de funka där med. Sungold har mycket goda små orange frukter.
Här i Bohuslän fungerar det att ha den på friland (på sommaren, inte nu)
Isabell10
28-05-2007, 08:19
tomat plantorna blommor för fullt nu.
Dom har stått ute i sol och skyddat har tagit in dom när det vart för kallt blåsigt mm.
Undrar hur länge man ska vänta på tomaterna?
När kommer dom små röda?
Eva i Västerås
28-05-2007, 10:57
Inte alls på sungold.
Där kommer det gula tomater ;-)
Mina plantor står på terrassen och väntar på att bli flyttade till stora krukor.
I kväll hoppas jag få tid med det, om jag ids gå ut i regnet.
Åsa, mälardalen zon 2
28-05-2007, 12:27
Och Sungold är en lite senare sort man kan nog få räkna med en 8v från blomning till frukt (lite beroende på väderlek).
Väl värda att vänta på dock. Förra året var Sungold F1 en av de sorter som gick allra bäst på friland och gav en stor skörd innan augistimonsunen tog över skåne. Den verkar vara ganska tålig och en av de sista som säcka ihop av bladmöglet.
Oerhört god dessutom !
Eva i Västerås
30-05-2007, 11:07
Gurkan, har du provat med att spruta med atamonvatten mot bladmögel.
Jag tänkte prova i fjol, efter tips från en kompis, men jag var för långsam, så angreppet hade gått för långt.
Jag fick kasta plantan istället.
Atamon är ju anti-mögelmedel. Kan tänka mig att det kan fungera.
Vattna och behandla plantorna inifrån? Eller dör även plantorna då?
Har inte provat Atamon (natriumbensoat) men det kanske funkar. Blir dock ingen tomatodling i år eftersom vi ska flytta mitt i juli. Lägger det på minnet till nästa år.
Isabell10
31-05-2007, 09:33
Hoppas nån läser detta.
Undrar varför jag har fått längst ner på båda plantorna massa fula vissna blad?
Ska jag ta bort dess eller låta dom sitta kvar?
Tar jag bort bladen blir det bara som en pinne längst ner och en bra bit upp kommer det blad blommor mm.
den är jättefin upptill ser ut att växa bra och hög blir den.
Vad hade ni gjort?
Eva i Västerås
31-05-2007, 09:46
Blir det bladmögel kommer det oftast nerifrån, så ta bort bladen som är fula. Du kan ta bort till understa blomklasen utan att störa plantan.
Jonas70
31-05-2007, 13:39
Ta bara inte bort blad som är fina och "fungerande". Det är ju trots allt i bladen som stora delar av fotoprotesen sker.
Fotoprotes är ett nytt begrepp för mig men låter väldigt spännande !!
Fula blad längst ner på plantan kan man alltid plocka bort, nya kommer snabbt längre upp. Man kan också plantera så att en del av stammen kommer under jord, nya rötter skjuter ut direkt från stammen och plantan blir väldigt stabil.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.