Full version: Kålmask
Margith
Förra året köpte jag en Crambe, trots att jag bara fick garantier för att den skulle klara sig till z 5.
Den anfölls av kålmask! När hösten kom var det inte mycket kvar av den.
Eftersom den sannolikt inte skulle överleva vintern gjorde jag ingen stor sak av det, men nu ser jag att den överlevt.
Växtduk över är ju ingen höjdare eftersom det är en prydnadsväxt i min rabatt crying.gif

Kan jag göra nåt i förebyggande syfte?
Finns det nåt giftigt i spray-flaska som jag kan ta till om de anfaller? Jag har inga planer på att äta upp den no.gif

Eller ska jag kanske ge upp på en gång och bara förpassa den till komposten?

KURT
Man kan köpa sporer (avdödade) av Bacillus turengiensis som biologisk bekämpning. Men tidigare har de inte funnits i mindre förpackningar. Är det bara en planta så är det nog allra enklast att helt enkelt vara flitig och syna den varje dag och klämma ihjäl de ägg som lagts där.
katah
Jag googlade efter denna basilusker och kom fram till at produkten heter Turex.
Men kom iget vidare förövrigt... Var kan man köpa detta? Hur stora är förpackningarna? Pris?
Hur mycket går det åt?
När ska man börja behandlingen ?
Kan man spara medlet några år ?
KURT
CITAT (katah @ 21-05-2007, 07:40) *
Jag googlade efter denna basilusker och kom fram till at produkten heter Turex.
Men kom iget vidare förövrigt... Var kan man köpa detta? Hur stora är förpackningarna? Pris?
Hur mycket går det åt?
När ska man börja behandlingen ?
Kan man spara medlet några år ?

Det är meningen att larverna skall äta upp ett protein som finns i bakteriesporerna. Så det är ingen mening att sprida ut det i förväg, eftersom det kommer att regna av. Utomlands säljer man levande sporer, och då kan bakterierna etablera sig på växterna (de är ofarliga för människor), men vad jag vet så får man bara sälja avdödade bakterier i Sverige? Bakterie sporerna i sig är hållbara i flera 100 år! Så om det säljs som ett pulver så BORDE det ha lång hållbarhet.
katah
Var säljs Turex ?Och hur mycket måste man köpa åt gången ?
till en hektar eller wink.gif ? vad kostar det ungefär ?

Ska tillägga, att jag odlade väldit fina dec. kål ett par år sedan och när de började bli riktigt fina kom dessa xxxxxxx-larver och åt upp allt på några dagar.

Likaså odlade jag några vitkålshuvud och grönkål och broccoli... samma tråkiga resultat trots fiberduk, den behöver ju blåsa av liite på ett obevakad tillfälle och då är det kört! -cry-.gif

Jag skulle gärna vilja odla spec. broccoli och vitkål lite mer , men vill inte ha dessa larver...
Ciczi
Bacillus thurgiensis är ibland en lösning som ska blandas ut i vatten. Vi har använt det i skolan och då blandade vi 5 ml i 2 L vatten. Burken som det kom i är en 1liters förpackning, den räcker mycket länge. Dessutom ska man använda viss skyddsutrusning när man arbetar med B.t. När vi använde det på skolan så hade vi skyddshandskar, skyddsglasögon, andningsskydd och förkläde.
JAg googlade lite och kom fram till att B.t säljs bland annat av ett företag som heter Econova Predator AB. Vet inte om de säljer till privatpersoner. Vet heller inte vad det kostar och hur små förpackningar det finns.
Det finns bara ett sätt att ta reda på det, ring och fråga! Lycka till!

mvh Ciczi
Åsa, mälardalen zon 2
Det är numera Lindesro som tagit över försäljningen av biologisk bekämpning från Econova predator.

Turex (så är handelsnamnet på produkten) har jag för mig har en livslängd på runt 1år enligt förpackningen och efter spridning på växterna har det bara en hållbarhet på några dagar så NEJ man kan inte använda det långt innan larverna kommer.

Turex säljs bara i yrkesodlarförpackningar numera så man kan tyvärr inte köpa förpackningar som är på mindre än 1kg och billigt brukar det inte vara.
katah
-cry-.gif ... så jag kan glömma att odla kål...
KURT
CITAT (katah @ 22-05-2007, 20:48) *
-cry-.gif ... så jag kan glömma att odla kål...

Odlar man kålväxter för att äta så kan man täcka med antingen fiberduk eller speciellt nät som hindrar fjärilen (nätet släpper igenom mera ljus).
katah
Vet, du just efter att jag hade gråtit här vandrade jag vidare till köksträdgården , och där pratade folk om kålnätet!
Yeppee!

Jag har förut haft fiberduk, men när det har blåst bort en stund (det kan blåsa regält här) så är larven framme, speciellt då vi är bortresta under sommaren.

Så jag har sagt att det får bli ordentligan bågar som sitter fast med Lås whistling.gif , om jag tänker odla kål något mer.

Fördelen med nätet är väl också att regnvatten kommer lite bättre genom än med fiberduken, eller ?

Jag tror att jag kommer att handla en sådan idag!
Strixx
Jag har för mig att man både lök och tagetes skrämmer bort kålfjärilen. Plantera det i närheten av varandra.
Själv provar jag i år med fiberduk och tagetes. Får se hur det går.
katah
Vad bra , då dubbeltestar jag :

Några plantor med kålduk, några med lök och tagetes... det- ordnar- sig- du !
Cassandra
Idag köpte jag en kålduk för att testa. De var inte såstora som fiberdukar...finns det mer än en storlek, vet någon? Ska den vara på nonstop kan jag ju inte rensa landet från ogräs, hur fungerar det? Smiter odjuren in om jag tar av dem och rensar några timmar ibland?
KURT
CITAT (Cassandra @ 24-05-2007, 22:41) *
Idag köpte jag en kålduk för att testa. De var inte såstora som fiberdukar...finns det mer än en storlek, vet någon? Ska den vara på nonstop kan jag ju inte rensa landet från ogräs, hur fungerar det? Smiter odjuren in om jag tar av dem och rensar några timmar ibland?

Skall du vara säker bör du välja att ta av det när det är kallt och blåsigt, då är det mindre sannolikt att kålfjärilen är ute och flyger.
Cassandra
CITAT (KURT @ 25-05-2007, 06:30) *
Skall du vara säker bör du välja att ta av det när det är kallt och blåsigt, då är det mindre sannolikt att kålfjärilen är ute och flyger.

Tack för tipset!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon