Trädgårdskatten
Har nyligen köpt en amerikansk blåbärsbuske, står att den vill ha mullrik jord. Jordnovis som jag är undrar jag vilken jord som är bäst? Räcker det med vanlig planteringsjord, tycker mig ha läst någonstans att den vanliga billiga varianten (brukar säljas i 5 st för 100 kr) är mullrik, kan jag använda den? Eller ska jag köpa rhododendronjord? Alternativt blanda planteringsjord med barkmull, i så fall i hur stora mängder? Mycket tacksam för tips!
Cassandra
Mina buskar trivs bra i sin solmull. smile.gif
Trädgårdskatten
Hej och tack för svar! Men, vad är solmull för något, finns det att köpa i 50 liters säckar?
Betty
Amerikanska blåbär trivs i lite surare jord, läste detta på Rydlinges site: "Växtplats: Sol eller halvskugga, varm och skyddad. Mycket viktigt är att jorden pH-värde är tillräckligt lågt, 4,5-5,5 är det mest optimala. För att få ett passande pH-värde kan man blanda den befintliga jorden med okalkad torv samt gödsla med t ex rhododendrongödsel."
Cassandra
CITAT (Trädgårdskatten @ 21-05-2007, 21:38) *
Hej och tack för svar! Men, vad är solmull för något, finns det att köpa i 50 liters säckar?

Det är ogödslad och okalkad torv som finns i stora säckar. smile.gif
ingmet
Jag planterade mina 3 blåbär i varsin odlingslåda, 1x1m. Jag la ner torvblock utmed lådkanterna och planterade blåbären i mitten i en blandning av torvmull toppat med rododendronjord. Torvblocken hjälper till att hålla extra fukt som de verkar trivas med. Växer gör dom och blåbär får dom.. smiley_small_hug.gif stora blåbär...
Eva i Västerås
Solmull är ett fabrikat på torvmull.
katah
Jag har fått råd av odlaren att ha 60 cm X 60 grop och en bra dränering som bottenlager ( grus, småstenar) 10 cm
Sedan en blandning av torvblockbitar och torvmull ( ca .20 cm ) och resten matjord, torvmull och tallbarkskompost ( jord runt tallar i skogen ) ihop blandat. Torvmullen ska absolut vara okalkad och ogödslad !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon