CITAT (maimiti @ 23-05-2007, 06:46)

Jag använder inte både leca och Perlite. Ser ingen anledning eftersom, precis som du själv skriver, de har samma egenskap. Ibland finns det iofs leca nedblandat i jorden man köper, men inte så mycket, och då blir det ju båda delarna när jag blandar ner Perlite. Nu det senaste har jag dock testat kokosfibrer istället (Neopeat) och det funkar bra så det är möjligt att jag kommer att skippa blomjorden helt och bara köra på kokosfibrer och Perlite.... fast bara till hoyorna förstås.
Jag blandar inte ut blomjorden med Perlite eller annat "luftigt" till mina clivior och amaryllisar. Till dem har jag faktiskt använt vanlig planteringsjord för trädgården, utblandat med kogödsel. När jag hade kaktusar, för många år sedan, blandade jag ut blomjorden med grov sand. Lera undrar jag om det inte är till typ citrusträd.... är dock inte helt säker.
Lera är mer eller mindre en av de vanligaste beståndsdelar av jorden på hela planeten, det är små partiklar som håller fukten i jorden och förser den med mineraler men den är inte självklart blandat i planteringsjord man köper i butiken, tror i alla fall jag.
MVH/clivia