Full version: Genomsläpplig jord
Cassiopeia
Jag vet vad det är för skillnad på leca-kulor och perlit men jag undrar varför man ibland har bägge sorterna i en jordblandning? Ger de olika saker till jorden? För båda sakerna är ju till för att göra jorden genomsläpplig och porös.
Finns det några växter som inte vill ha genomsläpplig jord och där man inte ska ha i leca/perlit?

När har man sand i? Gör det att jorden torkar lättare? Vad gör det för hur porös/kompakt jorden är?
Och hur är det med lera? Det måste väl göra jorden väldigt kompakt?
Cassandra
Perlit reflekterar dessutom ljuset till plantan.
maimiti
Jag använder inte både leca och Perlite. Ser ingen anledning eftersom, precis som du själv skriver, de har samma egenskap. Ibland finns det iofs leca nedblandat i jorden man köper, men inte så mycket, och då blir det ju båda delarna när jag blandar ner Perlite. Nu det senaste har jag dock testat kokosfibrer istället (Neopeat) och det funkar bra så det är möjligt att jag kommer att skippa blomjorden helt och bara köra på kokosfibrer och Perlite.... fast bara till hoyorna förstås.

Jag blandar inte ut blomjorden med Perlite eller annat "luftigt" till mina clivior och amaryllisar. Till dem har jag faktiskt använt vanlig planteringsjord för trädgården, utblandat med kogödsel. När jag hade kaktusar, för många år sedan, blandade jag ut blomjorden med grov sand. Lera undrar jag om det inte är till typ citrusträd.... är dock inte helt säker.
clivia
CITAT (maimiti @ 23-05-2007, 06:46) *
Jag använder inte både leca och Perlite. Ser ingen anledning eftersom, precis som du själv skriver, de har samma egenskap. Ibland finns det iofs leca nedblandat i jorden man köper, men inte så mycket, och då blir det ju båda delarna när jag blandar ner Perlite. Nu det senaste har jag dock testat kokosfibrer istället (Neopeat) och det funkar bra så det är möjligt att jag kommer att skippa blomjorden helt och bara köra på kokosfibrer och Perlite.... fast bara till hoyorna förstås.

Jag blandar inte ut blomjorden med Perlite eller annat "luftigt" till mina clivior och amaryllisar. Till dem har jag faktiskt använt vanlig planteringsjord för trädgården, utblandat med kogödsel. När jag hade kaktusar, för många år sedan, blandade jag ut blomjorden med grov sand. Lera undrar jag om det inte är till typ citrusträd.... är dock inte helt säker.

Lera är mer eller mindre en av de vanligaste beståndsdelar av jorden på hela planeten, det är små partiklar som håller fukten i jorden och förser den med mineraler men den är inte självklart blandat i planteringsjord man köper i butiken, tror i alla fall jag.

MVH/clivia

Rossi
Jag tror att perlite håller fukten bättre än leca-kulor.

När jag odlade kaktusar tog jag vanlig krukväxtjord och blandade ut med både lecakulor, perlite och sand. Funkade alldeles utmärkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon