Full version: Vad betyder...?
Cassiopeia
Jag stöter ofta på ord och uttryck jag inte riktigt vet vad som menas med i trädgårdssammanhang, nybörjare som jag är. Kan ni hjälpa mig?

Föryngra - jag förstår ju innebörden, men hur exakt gör man?
Mullrik jord - jag vet vad mull är, men är köpejord mullrik eller torvrik?
Benmjöl - vad är det egentligen och vad är det bra för? Vilka växter vill ha det?
Kalkrik jord - Det är väl inget man kan köpa färdigt så då får man väl tillsätta kalk på något vis? Hur? Tillsätter man benmjöl då kanske? Har hört att man kan lägga äggskal på jorden...?
Jorden ska vara lätt - va? vaddå lätt? Kan det betyda näringsfattig? Hur åstadkommer man det då? Bara att man låter bli att gödsla eller?
Eva 33c
Jag kan ju börja så får fler fylla på med svar.
Föryngra- brukar man säga att man gör naär man klipper ner buskar lite mer ordentligt, kanske genom att ta bort alla grenar vid marken, eller ta bort en del av grenarna nere vid marken. Syftet är att få busken att skjuta nya skott ända nerifrån och på så vis få fler nya ("yngre") grenar. Själva busken är förstås lika gammal ändå.

Mullrik jord- Mull är förmultnade växtdelar. Jord består enkelt talat av mineraler (lera, sand grus tex) och mull. Påsjord är alltså i stort sett enbart mull, torv är ju växter. Ibland finns lite sand tillsatt.

Benmjöl- malda ben från djur (slakteri avfall) Kan inte svara på exakt näringsinnehåll i detta. Goggla eller vänta på fler svar här.

Kalkrik jord- man kan köpa kalk för trädgårdsbruk i påsar.

Lätt jord- en lätt jord håller inte kvar vatten. Det innebär för det mesta att den innehåller sand. Motsatsen, tung jord, innehåller lera och den håller vattnet kvar och blir "tung". Den lätta jorden blir fortare varm på våren bland annat. Men torkar som sagt lättare ut.

Nu får andra fylla på eller korrigera mitt svar. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon