Full version: Astilbe?
Olivia
Borde väl haft en bild, för det är ju en vanlig växt... Men jag gissar på att det är sådana som växer i min "skuggrabatt". Klena små stackare, som inte ser ut att trivas så himla bra. Det är alltså skugga hela dagen ända fram till kvällskvisten, då det blir ett par timmars sol. Vad tror ni, ska jag flytta dem? De är planterade under en gigantisk rådhusvin (eller liknande) tillsammans med en hosta jag planterade förra året, och en stjärnflocka (det var två, men en torkade bort). Stjärnflockan ser betydligt gladare ut än de två plantorna med Astilbe (om det nu är det förstås wink.gif ). Den verkar förresten har frösått sig, gör de det? Ska nog ta en bild imorgon kväll förresten (måste ladda batterierna först!).
troja
mina står i liknande läge och växer och frodas som bara den, jag fick en stor planta i fjol och delade den i många mindre bitar och satte i bra välgödslad jord. Dina kanske behöver delas eller gödas? Jag har vattnat mina mycket i vår då det har varit så tort, vet inte om detta har något att göra med att dina växer dåligt men testa kan man ju alltid, eller vänta så kanske någon annan här vet mer.
Blomstertanten
Det kan vara så att det är lite för torrt i rabatten. Astillbe trivs i skugga men inte torra lägen.
Ibland kan astilben bli rätt ynklig efter flytt, tycker jag mej ha märkt också. Den brukar kunna bli frodigare andra året.
Mina flyttade astilbe blev rätt små och ynkliga, men har skickat "iväg flera skott " så de blir säkert finare nästa år.
Olivia
Ja, det kanske är torkan som gör det förstås... Och gödslat, det undrar jag om förra ägarna någonsin gjorde? Jag provar med lite gödsel och vatten, så får vi se om de tar sig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon