Full version: Fjärils ID?
Piccante
Vårat plastväxthus i trädgården har blivit en stor insektsfälla. Jag räddade denna fjäril idag från värmeslag för den verkade inte trivas inne i plasthuset. Vilken art kan det vara? jag går bet när jag letar i Chinery´s Insekter i Europa.

barbastell
vacker fjäril. jag kollade i nationalnyckeln - Fjärilar, ädelspinnare tofsspinnare. Det är svårt att säga vad det är exakt om man inte ser kroppen på den. Det kan vara en sortsspinnare. Vacker är den i alla fall.
Gossen Ruda
Den var lurig. Oftast kan jag bestämma fjärilar genom att titta i samlingen, men den här har jag inte representerad där. En koll i rätt bok gav dock svaret: Tandfly (Phlogophora meticulosa). Allmän i Skåne men sällsyntare norrut, går upp till Uppland, så där hade du tur.

Kan tillägga att den flyger på hösten och efter övervintringen även på våren.
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 20-05-2007, 21:50) *
Den var lurig. Oftast kan jag bestämma fjärilar genom att titta i samlingen, men den här har jag inte representerad där. En koll i rätt bok gav dock svaret: Tandfly (Phlogophora meticulosa). Allmän i Skåne men sällsyntare norrut, går upp till Uppland, så där hade du tur.

Kan tillägga att den flyger på hösten och efter övervintringen även på våren.

Tackar thanks.gif Så den fanns inte i samlingen? Kanske skulle ha tagit denna raritet med mig hem då. Men konstigt nog så får jag aldrig insekter att sitta tamt på mitt finger när jag har en håv eller ett eter-rör med mig. Tur att kameran var med iaf.

När jag kollade igen så fanns den med i Insekter i Europa men avbildad med grönt mönster på vingarna, kan visst vara variabelt. Boken säger oxå att arten; "vilar med skrynklade vingar som ett visset löv" mkt bra beskrivning för min första tanke var just "vad har blåst in och fastnat i taket?" trodde det var ett löv först.
Gossen Ruda
Jo, den kan tydligen variera lite. Sen får man dessutom räkna med att den kan vara lite avflugen så här på våren.
amaira
Vilken tjusig fjäril!

När jag går ut och tittar efter fjärilar, flugor och andra insekter på blommor och blad, så letar jag just efter det där "skräpet" som bara "verkar vara där" ibland. Det kan vara en bit visset löv, något hopskrumpnat blad, lite fågellort, en bit torkad pinne - allt sånt väcker mitt intresse. När jag kikar närmare kan det vara precis vad som helst vid en närmare titt.
amaira
Exempel på "dagens skräp" biggrin.gif Sågs på ett blad i krusbärsbusken.

En liten närmare titt, så ser han ut såhär, i behaglig viloställning.

Lars-Olof Arvids
Vilka läckra "skräp" ni har hittat! smile.gif

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon